Background image

terug

Vraag 7

Bij een analyse van postorderbedrijven ziet men dat deze bedrijven werkzaam zijn binnen de volgende vier marktspecialisaties:

  • algemeen warenhuisassortiment, veelal met het accent op kleding;
  • boekenclubs en verzenduitgeverijen, werkend met verplichte kwartaalafname dan wel met gerichte mailing;
  • bank- en verzekeringswezen;
  • een divers assortiment, met bijvoorbeeld bloembollen, wijn of cosmetica.
Deze vier marktspecialisaties waren in 1998 naar omzet gemeten respectievelijk 40%, 30%, 25% en 5% van de totale postordermarkt. De totale omzet van de postordermarkt bedroeg in Nederland in 1998 € 1 miljard. Binnen de Nederlandse postordermarkt voor het algemeen warenhuisassortiment opereren naast Wehkamp met een marktaandeel van 50%, ook Otto, Neckermann,Termeulen, Quelle en Keurkoop. In deze marktspecialisatie hebben Neckermann en Otto, de meest directe concurrenten van Wehkamp, samen een omzet die de helft bedraagt van die van Wehkamp.

Bereken de omzet van Wehkamp op de postordermarkt voor het algemeen warenhuisassortiment in 1998.