Background image

terug

Vraag 6

Jorrit Kreek en Jehudi van de Brug zijn de vennoten van Kronan Holland VOF, de Nederlandse agent van het Zweedse fietsenmerk Kronan. De jonge onderneming heeft een aantal jaren van snelle groei achter de rug.

De activiteiten van Kronan Holland VOF zijn in bepaalde opzichten karakteristiek te noemen:

  • Het assortiment bestaat uit Zweedse legerfietsen met bijbehorende accessoires. De fietsen worden vooral gekenmerkt door stevigheid en felle kleuren. Ook sommige accessoires, zoals een nummerbord en een voordrager, zijn opvallend.
  • Door de lage verkoopprijs concurreert Kronan Holland VOF met goedkope fietsen uit de warenhuizen en zelfs met de tweedehands markt (zie voor de verschillende prijzen bijlage "Verkoop- en inkoopprijzen").
  • De fietsen en accessoires worden uitsluitend op bestelling geleverd. De bestelling kan geplaatst worden in de showroom of via de Kronan-website. Enkele weken na de bestelling wordt de fiets aan huis afgeleverd.
  • Mede door handig free publicity (o.a. Nova, NRC Handelsblad en de Volkskrant) te zoeken, groeiden de afgelopen jaren zowel de omzet als de nettowinst. Daarnaast probeert Kronan Holland VOF door middel van de internetsite en het organiseren van evenementen (o.a.Vondelpark-picknicks, popconcerten) een band te creëren met haar afnemers.
Kronan Holland VOF besluit te onderzoeken of een geconcentreerde marketingstrategie mogelijk is, waarbij de marketinginspanning gericht wordt op het segment dat bestaat uit HBO- en universiteitsstudenten tot en met 24 jaar.

Kronan Holland VOF overweegt om te adverteren in het blad Spits, een gratis blad voor metro-, tram- en treinreizigers. Doordat 80% van de Spitslezers jonger dan 40 jaar is, wordt in één keer een groep van ruim 200.000 ‘young urbans’ bereikt. Deze young urbans werken of studeren en hebben geld over voor kleding, lekker eten en drinken, uitgaan, vakantie, sport, enz.
Studenten krijgen de mogelijkheid om tegen inlevering van een Kronanbon, die in Spits gepubliceerd wordt, een Kronan-actiefiets (heren- of damesuitvoering) te bestellen tegen een speciale prijs. Bij de bestelling van een actiefiets dient de student het collegekaartnummer te vermelden.
In verband met risico's die aan geconcentreerde marketingstrategie verbonden zijn stelt Kronan Holland VOF de onderstaande twee voorwaarden om het plan uit te voeren:
  • de doelgroep moet minimaal 2% van de totale bevolking zijn;
  • de verwachte rentabiliteit van het gemiddeld eigen vermogen over 2001 moet meer dan 50% bedragen.
Volgens de balans (zie bijlage "Resultatenrekening Kronan Holland VOF") van Kronan Holland VOF bedraagt de waarde van de voorraad goederen op 31 december 2000 € 3.200,-. In vergelijking met de gemiddelde tweewielerspeciaalzaak kan men spreken van een zeer geringe voorraadwaarde.

Bereken de rentabiliteit van het gemiddeld eigen vermogen over 2000 (zie formuleblad).
Antwoord in tenminste één decimaal.