Background image

terug

Vraag 19

Naar aanleiding van de scholierendemonstratie op 6 december kwam de staatssecretaris met een besluit om de studielast van scholieren te verminderen. Onder andere hoefden de scholen een aantal vakken niet aan te bieden en werden de eisen voor opdrachten en werkstukken versoepeld. Schoolleiders, schoolbesturen en vakorganisaties reageerden vol onbegrip over deze maatregelen van de staatssecretaris. Geschrokken door de felle reacties uit het onderwijsveld bleek de staatssecretaris bereid tot overleg met vertegenwoordigers van het onderwijs.
De tekst in bijlage "Studiehuis blijft intact" beschrijft deze gang van zaken en welke besluiten de staatssecretaris met steun van de Tweede Kamer uiteindelijk heeft genomen.

Het proces van politieke besluitvorming kan men aan de hand van de barrièrebenadering of het barrièremodel bekijken.Volgens één van de organisatoren van de scholierenstaking is de actie geslaagd. Hun belangrijkste eis, namelijk verlichting van de studielast, wordt ingewilligd. Geredeneerd vanuit het succes van de scholierenactie kan men stellen dat een aantal barrières is overwonnen.

Welke barrières zijn overwonnen? Bespreek er twee.
Geef van elk van de twee barrières een toelichting aan de hand van de teksten in bijlage "Tegen studiehuis" en bijlage "Studiehuis blijft intact" of een voorbeeld uit de teksten in bijlage "Tegen studiehuis" en bijlage "Studiehuis blijft intact".

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: Tegen studiehuis
Bijlage: Studiehuis blijft intact