Background image

terug

Vraag 14

In Amsterdam werd tot ongeveer 1860 het onderwijs aan de armen gegeven in gebouwen die daarvoor dienst deden als pakhuis, kroeg, kazerne of gevangenis.
Vanaf die tijd worden er speciale armenscholen gebouwd die bestaan uit twee grote lokalen, één voor het morele en één voor het lichamelijke onderwijs. De scholen kenden geen verdiepingen, maar wel een onderwijzerswoning.
Tussen 1870 en 1880 verandert dit ook weer en worden de scholen verbouwd en uitgebreid met een verdieping. Zo worden er aparte lokalen gecreëerd voor leerlingen van een bepaalde leeftijd. Vanaf de gangen kan er in de lokalen gekeken worden. De basis voor het klassikale onderwijs, het lesrooster en een bepaalde verhouding tussen onderwijspersoneel en leerlingen wordt hiermee gelegd. Boven de ingang van een van de scholen zijn er tegeltjes aangebracht waarop kinderen worden afgebeeld die aan het (school)werk zijn gezet en waarop teksten staan vermeld als 'ploeg vroeg' en 'arbeid adelt'.

In de bijlage tref je de plattegrond aan van de eerste verdieping van een van de scholen ná de verbouwing tussen 1870 en 1880.

Beschrijf in het kort de indeling en opzet van deze plattegrond en die van het Panopticum zoals door Foucault is weergegeven.
Geef vervolgens twee overeenkomsten en een verschil aan.

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: Plattegrond eerste verdieping