Background image

terug

Vraag 2

Tegenwoordig wordt de opvatting van Descartes over dieren als gevoelloze machines niet meer ondersteund. Filosoof, onderzoeker op het gebied van robotica en dj Dylan Evans is het in ieder geval niet eens met het uitgangspunt van Descartes:
"Nu we weten dat het pijnmechanisme van mensen niet sterk verschilt van dat van andere diersoorten, doet het cartesiaanse onderscheid tussen mensen als intelligente wezens en dieren als een soort machines onzinnig aan. Analoog hieraan zal de vraag of machines 'echte' of 'valse' emoties vertonen, in de toekomst aan betekenis verliezen."
Evans baseert zijn argumentatie mede op de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Zo wordt tegenwoordig op basis van onderzoek algemeen aangenomen dat onze basisemoties geregeld worden door het limbische systeem, een onderdeel van de hersenen. Als je dit nog verder doortrekt, dan zijn emoties misschien wel op te vatten als identiek aan hersenprocessen. We noemen dit een materialistische identiteitstheorie.

Leg uit wat het uitgangspunt van het ontologisch materialisme inhoudt.
Geef vervolgens vanuit dit uitgangspunt aan waarom machines wel of niet menselijke emoties kunnen hebben.

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: Goud uit stro