terug
Vraag 14
Na in Amerika een leven met veel drank en drugs te hebben geleid, zocht
Bowie in de jaren zeventig zijn toevlucht in Berlijn. Daar kickt hij af van de
drugs en neemt hij zijn carrière weer op.
tekst 1
Bowie was Los Angeles ontvlucht, emotioneel uitgehold na de consumptie
van bergen cocaïne, hij voelde niets meer, alleen nog leegte.
De cokeverslaving die Bowie opdeed in zijn luxueuze Californische optrek
leverde hem de reputatie van ‘alien’ op: in interviews had hij met zijn
aangevreten motoriek en volslagen afwezige oogopslag wel iets weg van
een robot of buitenaards wezen dat, zoals hij het zelf uitdrukte, “alleen in
theorie leefde” en geen spoor van welke emotie dan ook vertoonde.
naar: Muziek Magazine, nr 1, 2013, Bowie in Berlijn
|
|
De ongelukkige situatie van Bowie lijkt op een beschrijving die de filosoof
William James geeft. Volgens James zou ons leven enigszins lijken op het
leven van Bowie in tekst 1 als de cognitivistische benadering van emoties
waar zou zijn.
De filosofe Martha Nussbaum hanteert een cognitivistische benadering
van emoties. Volgens haar drukt muziek onze gehechtheid aan de dingen
buiten onszelf uit. Die dingen hebben we niet in onze macht. Muziek is
daarmee een uitdrukking van de tragische kwetsbaarheid van de mens.
Leg aan de hand van tekst 1 uit wat volgens Nussbaum het verband is
tussen emoties en welzijn.
Beargumenteer vervolgens of muziek volgens Nussbaum het welzijn van
Bowie kan vergroten.
Leg tot slot uit welke overeenkomst er is tussen tekst 6 en de kritiek van
James op de cognitivistische benadering van emoties.