Background image

terug

Vraag 14

Na in Amerika een leven met veel drank en drugs te hebben geleid, zocht Bowie in de jaren zeventig zijn toevlucht in Berlijn. Daar kickt hij af van de drugs en neemt hij zijn carrière weer op.

   tekst 1
Bowie was Los Angeles ontvlucht, emotioneel uitgehold na de consumptie van bergen cocaïne, hij voelde niets meer, alleen nog leegte.
De cokeverslaving die Bowie opdeed in zijn luxueuze Californische optrek leverde hem de reputatie van ‘alien’ op: in interviews had hij met zijn aangevreten motoriek en volslagen afwezige oogopslag wel iets weg van een robot of buitenaards wezen dat, zoals hij het zelf uitdrukte, “alleen in theorie leefde” en geen spoor van welke emotie dan ook vertoonde.

naar: Muziek Magazine, nr 1, 2013, Bowie in Berlijn

De ongelukkige situatie van Bowie lijkt op een beschrijving die de filosoof William James geeft. Volgens James zou ons leven enigszins lijken op het leven van Bowie in tekst 1 als de cognitivistische benadering van emoties waar zou zijn.
De filosofe Martha Nussbaum hanteert een cognitivistische benadering van emoties. Volgens haar drukt muziek onze gehechtheid aan de dingen buiten onszelf uit. Die dingen hebben we niet in onze macht. Muziek is daarmee een uitdrukking van de tragische kwetsbaarheid van de mens.

Leg aan de hand van tekst 1 uit wat volgens Nussbaum het verband is tussen emoties en welzijn.
Beargumenteer vervolgens of muziek volgens Nussbaum het welzijn van Bowie kan vergroten.
Leg tot slot uit welke overeenkomst er is tussen tekst 6 en de kritiek van James op de cognitivistische benadering van emoties.