Background image

terug

Vraag 11

Waanzin wordt sinds de Oudheid zowel positief als negatief gewaardeerd.
De Grieken zagen waanzin als een goddelijke wijsheid, vergelijkbaar met hoe wij nu een briljant natuurkundige als Albert Einstein wel een ‘geniale gek’ noemen. Maar de Grieken zagen waanzin ook als een hinderlijke verstoring van de maatschappelijke en morele orde. En wij hopen tegenwoordig een eventuele psychische stoornis zo goed mogelijk te kunnen behandelen met therapieën of medicijnen, zodat de ‘waanzin’ snel verdwijnt.
Als waanzin te maken heeft met emoties, dan kan de waardering van waanzin gekoppeld worden aan de waardering van emoties.
In het debat over de waardering van emoties gaat het erom in hoeverre emoties noodzakelijk zijn voor het leiden van een menswaardig bestaan.
Martha Nussbaum en Seneca denken daarover verschillend.

Waardeer jij waanzin positief?
Beargumenteer je antwoord met een uitleg in hoeverre waanzin volgens jou noodzakelijk is voor het leiden van een menswaardig bestaan.
Geef daarbij aan of je het eerder eens bent met Seneca’s waardering van emoties of met Nussbaums waardering van emoties.