terug
Vraag 2
William James geeft in tekst 1 aan wat er allemaal komt kijken bij het
acteren van een emotie:
tekst 1
Het enorme aantal onderdelen dat veranderd wordt bij een emotie maakt het
voor ons zo lastig om, volkomen onaangedaan, de volledige en integrale
expressie van welke emoties dan ook te reproduceren. Het zal ons misschien
nog lukken wat willekeurige spieren te laten bewegen, maar we gaan de mist in
bij de huid, de klieren, ons hart en de overige inwendige organen. Evenals
iemand die doet alsof hij moet niezen, net niet echt klinkt, zo zal ook iedere
poging om een emotie na te doen zonder dat de oorzaak aanwezig is die er
normaal aanleiding toe geeft, ‘hol’ overkomen.
bron: W. James, Wat is een emotie?
|
|
Wat James in tekst 1 beweert over het reproduceren van emoties is nog
steeds onderwerp van discussie. De Nederlandse actrice Carine Crutzen
antwoordt bijvoorbeeld het volgende als haar in een interview wordt
gevraagd of zij de kunst van het huilen beheerst:
tekst 2
‘Het blijft eigenlijk iets wat je overkomt. Terwijl je je natuurlijk bewust bent van
het feit dat je speelt, moet je proberen iets open te zetten en dat lukt niet altijd.
Bovendien moet je niet ‘denken’ aan emotie. Het is iets fysieks, iets zintuiglijks
en daarmee ook niet mijn privé-verdriet.’ Er zijn wel ‘triggers’ die een acteur
kunnen helpen, vertelt Crutzen. Ze refereert aan de scene in Black Swan die
Natalie Portman waarschijnlijk haar Oscar opleverde. Daarin zien we het rigide
danseresje dat ze speelt buiten zinnen raken wanneer ze hoort dat ze de
hoofdrol mag dansen. Ze sluit zich op in een toilet en belt bevend haar moeder
om het goede nieuws te delen. De telefoon gaat over, de spanning stijgt, en
wanneer moeder opneemt en ze met een klein stemmetje zegt: ‘Mummy I’ve
got the part’ breekt ze volledig. De fysieke handeling van het uitspreken van
zo’n woord als ‘mammie’ kan, als je jezelf toestaat het op een bepaalde manier
te zeggen, heftige emoties genereren, verklaart Crutzen.
bron: De Groene Amsterdammer, 24 maart 2011
|
|
Crutzen lijkt het zowel eens als oneens te zijn met de opvattingen van
James over acteren.
In welk opzicht komen de opvattingen van Crutzen in tekst 2 overeen met
de benadering van emoties van James?
Leg je antwoord uit met behulp van een citaat uit tekst 2.
Leg tevens uit dat Crutzen het niet helemaal eens is met James en
gebruik daarbij een citaat uit tekst 1 en een citaat uit tekst 2.