De manier waarop Japanners omgaan met hun emoties is misschien
gedeeltelijk te verklaren door wat hen wordt geleerd in een sport als judo.
Een centraal principe bij judo is ‘seiryoku zenyo’, wat te begrijpen is als
het zo effectief mogelijk inzetten van je energie. In judo mag bijvoorbeeld
geen energie worden verspild bij het onderuit halen van de tegenstander.
Daarom wordt zoveel mogelijk de kracht van de tegenstander benut om
hem ten val te brengen, waardoor er nauwelijks energie wordt verbruikt.
Volgens de grondlegger van judo kun je ‘seiryoku zenyo’ ook toepassen
op het alledaagse leven en de omgang met emoties: zet je energie zo
effectief mogelijk in door alleen de juiste dingen te doen op het juiste
moment. Over de juiste manier van omgaan met bijvoorbeeld de emotie
woede schreef hij de bijlage "Omgaan met woede"
In de westerse filosofie is door de Grieken en de Romeinen al geschreven
over hoe men het beste met woede kan omgaan. Twee van deze filosofen
zijn Aristoteles en Seneca.
Welke opvatting over woede herken je in "Omgaan met woede", die van Aristoteles of die
van Seneca?
Leg in je argumentatie zowel de opvatting over woede van Aristoteles als
die van Seneca uit.