Background image

terug

Vraag 1

In Nederland is het genre musical razend populair. Ieder jaar worden er tientallen musicalproducties uitgebracht die door miljoenen mensen worden bezocht. In de meeste musicals worden vrolijke maar ontroerende verhalen verteld met een goede afloop.
Actrice Chantal Janzen heeft in verschillende musicals de hoofdrol gespeeld. Toen zij één van haar eerste rollen speelde, sprak zij in een interview over de magie van theater:

tekst
"Ik heb altijd het idee bij musical dat ik in een andere wereld stap.
Als ik in de coulissen sta, ben ik nog mezelf ..., maar dan opeens,
zodra ik één stap op het toneel zet en het licht op me voel schijnen,
stap ik een sprookje binnen. Dat is echt iets magisch, dat is iets van
theater wat ik niet kan verklaren."

Om deze magie te creëren, gebruikt Janzen haar eigen verbeelding:

"Ik maak voor mezelf altijd een achtergrond voor de persoon die ik
speel. Dat staat niet in het script: het verhaal dat ik maak, bestaat
helemaal niet."

naar: Goossen, Jesse. Dit is theater, Lemniscaat, 2003
Het verzonnen achtergrondverhaal heeft Janzen nodig om de emoties van haar personage te kunnen spelen en zo haar doel te bereiken: emoties oproepen bij de toeschouwers.
Het is de vraag of de emoties die toeschouwers van een musical ervaren echt zijn of onecht. Naar aanleiding van de zogenoemde 'paradox van de fictionele emoties' onderzoekt filosoof KendalI Walton wat we ervaren bij het zien van situaties waarvan we weten dat ze niet echt zijn.

Ervaart een toeschouwer van een musical volgens Walton echte emoties? Leg je antwoord uit en beredeneer vervolgens aan de hand van tekst de tekst hierboven of Chantal Janzen zélf, bij het acteren in een musical, volgens Walton echte emoties ervaart.