Background image

terug

Vraag 14

Tegenover bovengenoemde boeren die het moeilijk vinden hun gevoelens ten overstaan van vrouwen te tonen, staat het pronken met dat vermogen van rokkenjagers. Over de grootste rokkenjager uit de geschiedenis heeft Mozart een opera gecomponeerd: Don Giovanni. In de aria ‘Madamina, il catalogo e questo’, vertelt Leporello, de knecht van don Giovanni, aan donna Anna over het aantal veroveringen van zijn meester. Zij is met stomheid geslagen als ze hoort:

Mevrouwtje, hier is de lijst
van liefjes die mijn meester versierde.
Een lijst is het, die ik gemaakt heb,
kijk en lees met mij:
In Italië zeshonderdveertig,
in Duitsland tweehonderdeenendertig,
honderd in Frankrijk,
in Turkije eenennegentig,
maar in Spanje al duizenddrie.
Daaronder zijn boerenmeisjes,
kamer- en burgermeisjes,
gravinnen, baronessen,
markiezinnen en prinsessen,
vrouwen van alle standen,
elke gestalte en elke leeftijd.

Hoewel verderop in de opera Leporello ernstig bezwaar begint te maken tegen zijn meester don Giovanni, lijkt aanvankelijk toch een zekere trots door te klinken: zoveel veroveringen!
Volgens de filosoof David Hume is het bij de emotie trots belangrijk om object en oorzaken te onderscheiden.

Is Leporello volgens Hume terecht trots op de veroveringen van zijn meester don Giovanni?
Beargumenteer je antwoord aan de hand van het onderscheid tussen het object en de oorzaken van trots zoals door Hume opgevat.