Background image

terug

Vraag 5

In Nederland ging de omstreden filosoof Rietdijk volgens sommigen behoorlijk ver in zijn opvattingen over genetisch manipuleren.
De redenering van het pleidooi van Rietdijk voor humane selectie (Filosofie Magazine, jaargang 1999, nummer 4) kan in de volgende stappen worden samengevat:

  • - Genen zijn een belangrijke bepalende factor van het goede leven.
  • - Er zijn daarbij goede en slechte genen.
  • - Iedereen vindt gezondheid en hoogbegaafdheid belangrijke ingrediënten voor een goed leven.
  • - Gezondheid en hoogbegaafdheid zijn genetisch bepaald.
  • - Zet op grond van bovenstaande een humane selectie in werking waarin je je uitspreekt voor, en stappen onderneemt in de richting van genetische verbetering van de wereldbevolking door welbewust bepaalde genen voorrang te geven boven andere.
  • - Bevorder daarnaast goede genen (zaadbanken) en elimineer de slechte (euthanasie en abortus) en misschien moeten we ook klonen toestaan.
  • - Deze moraal zal tenslotte het totale geluk in de wereld bevorderen.


Rietdijk zelf heeft gesteld dat zijn opvattingen utopisch bedoeld zijn en gericht zijn op een toekomstige en betere wereld. Zijn ideeën hebben veel kritiek gekregen, waaronder een aanklacht van de Gehandicaptenraad.
De bezwaren tegen zijn denkbeelden zijn moreel van aard. Daarmee wordt de vraag belangrijk met welke algemene argumenten uit de ethiek de denkbeelden van Rietdijk eventueel zijn te onderbouwen.

Welke ethische theorie is herkenbaar in de redenering van Rietdijk? Licht je antwoord toe.
Beredeneer hoe je vanuit deze ethische theorie ook tot een andere conclusie dan die van Rietdijk kunt komen.