| | | Het regent klachten bij de politie over grote groepen | | | | | geving, wordt nauwelijks iets gedaan. Ik bedoel iets |
| | | jongeren die angst inboezemen, lawaai maken en ver- | | | | | positiefs, iets dat niet te maken heeft met het tegen- |
| | | nielzuchtig zijn. Is de jeugd van vandaag anders dan | | | | | gaan van bijvoorbeeld schooluitval of drugsgebruik." |
| | | die van vroeger? Of kunnen ouderen minder hebben? | | 6 | | | Mevrouw Jongkind (91 jaar) heeft wel eens iets posi- |
| | | De deskundige: "Wie veel stress heeft, kan niks ver- | | | 55 | | tiefs georganiseerd. Vlakbij het zorgcentrum waar zij |
| | | dragen." De jongeren: "Het is kicken als er iemand | | | | | met een groot aantal andere ouderen woont, hing vrij- |
| | | naar buiten stormt." Een bejaarde die hen ontmoette: | | | | | wel elke avond een groep jongeren rond. "Ze gingen er |
| | | "Het zijn fijne jongens en meisjes." | | | | | vreselijk tekeer", zegt ze, "ze vernielden dingen en |
| | | | | | | | stichtten zelfs een brandje onder een balkon." Me- |
1 | | | Voetbal op tv, koopavond in de stad, een tamelijk | | | 60 | | vrouw Jongkind dacht: "Je kunt op hen schelden, je |
| | | frisse avond en toch ziet men in het naburige dorp de | | | | | kunt de politie bellen, maar het is misschien beter om |
| | | jeugd, handen diep in de zakken, de schouders opge- | | | | | eens met hen rond de tafel te gaan zitten." En zo werd, |
| | | trokken, in groepjes op straat staan koukleumen. Wat | | | | | tijdens een gesprek met een deel van de hangjongeren, |
| 5 | | anders? "Thuis valt weinig te beleven", zeggen ze. | | | | | het idee van een ontmoetingsfeest geboren. Pakweg |
| | | "Daar zit je in je eentje op de bank en hoef je niet aan | | | 65 | | dertig jongeren en vijftig ouderen luisterden naar el- |
| | | te komen met onderwerpen als muziek, drugs en seks. | | | | | kaars lievelingsmuziek en speelden samen bingo. Aan |
| | | Als je ouders al thuis zijn, trouwens!" | | | | | het eind van de avond waren de ouderen en de jonge- |
2 | | | Aandacht krijgen ze volop als ze elkaar zien en spre- | | | | | ren anders over elkaar gaan denken. De jongeren wa- |
| 10 | | ken. Geregeld ook van boze volwassenen als ze in het | | | | | ren niet meer 'dat tuig' en de ouderen waren niet lan- |
| | | speeltuintje op de wipkippen schommelen of luidkeels | | | 70 | | ger 'die zeurpieten'. |
| | | schreeuwen omdat de echo zo mooi klinkt. Het is | | 7 | | | "Die kinderen hebben tegenwoordig alles", meent |
| | | kicken als er iemand naar buiten stormt. "Ze beginnen | | | | | mevrouw Jongkind, "alleen ze krijgen thuis niet ge- |
| | | direct tegen ons te tieren", zegt een jongen. "We krij- | | | | | noeg aandacht. In veel gezinnen werken beide ouders, |
| 15 | | gen vijf tellen om weg te komen", vult een ander aan. | | | | | de kinderen moeten zichzelf bezighouden. Ze moeten |
3 | | | Als de buurtbewoners maar vaak genoeg klagen, gaat | | | 75 | | zich amuseren met videofilms en de computer; contact |
| | | de gemeente soms over tot het aanwijzen van een offi- | | | | | met anderen is er dan thuis niet. Het is eigenlijk alle- |
| | | ciële hangplek. De laatste tijd verrijst de ene na de an- | | | | | maal een beetje triest voor de jongeren, een beetje |
| | | dere hangplek in dorpen en stadswijken. Zo’n hangplek | | | | | leeg. Zelf kunnen ze geen inhoud aan die leegte geven. |
| 20 | | kan bijvoorbeeld bestaan uit een oude container of een | | | | | Daardoor vervallen ze soms tot vandalisme." |
| | | omgebouwde winkelbus die op wisselende plaatsen ge- | | 8 | 80 | | Ook denkt ze dat jongeren maar wat rondhangen, |
| | | parkeerd wordt. Het is al gauw goed als de hangplek | | | | | doordat ze niet gewend zijn zelf initiatieven te nemen. |
| | | maar op redelijke afstand van de bewoonde wereld ligt. | | | | | "Toen wij die ontmoetingsavond voorbereidden, be- |
4 | | | Professor J. van Acker van de Universiteit van | | | | | spraken we wie wat zou doen: wie zou de zaal klaar- |
| 25 | | Nijmegen vindt die hangplekken maar niks. "Ik vind | | | | | zetten, wie zou de hapjes ronddelen? Het was in het |
| | | ze vreselijk. Ze hebben iets van: hier is een plek waar | | | 85 | | begin moeilijk de jongeren zover te krijgen daarin ei- |
| | | jullie mogen hangen, maar kom alsjeblieft niet te dicht | | | | | gen verantwoordelijkheid te nemen. Ze zijn niet ge- |
| | | bij ons." Hij vindt het ook een 'onnatuurlijk' ant- | | | | | wend om iets te ondernemen en nemen het liefst een |
| | | woord op hinder van jongeren. "Het zou veel beter | | | | | afwachtende houding aan. Ik denk dat het door de |
| 30 | | zijn als de buurt zelf het probleem probeert op te los- | | | | | opvoeding komt. Ze hebben gewoon nooit geleerd om |
| | | sen door contact te zoeken met de jongeren: die trek- | | | 90 | | zelf het heft in handen te nemen." |
| | | ken zich meer aan van mensen die ze persoonlijk ken- | | 9 | | | Professor Van Acker denkt dat jongeren veel meer |
| | | nen. Maar in plaats daarvan schakelen buurtbewoners | | | | | behoefte hebben aan begeleiding dan ze nu krijgen. |
| | | steeds eerder de politie in wanneer ze vinden dat jon- | | | | | "Er zijn kinderen van wie de ouders om kwart over |
| 35 | | geren overlast veroorzaken." Dat komt overeen met | | | | | zeven naar het werk vertrekken en die er zelf voor |
| | | de uitkomst van een onderzoek van het Amsterdamse | | | 95 | | moeten zorgen dat ze om half acht opstaan om naar |
| | | bureau Inter/View. Hieruit blijkt dat driekwart van de | | | | | school te gaan. Juist dergelijke kinderen spijbelen veel, |
| | | Nederlanders vindt dat de politie onmiddellijk moet | | | | | doordat hun ouders geen toezicht op hen houden." |
| | | optreden tegen betrekkelijk lichte vergrijpen zoals hin- | | 10 | | | Ouders zouden volgens Van Acker meer mogelijkhe- |
| 40 | | derlijk rondhangen op straat. | | | | | den, zoals deeltijdarbeid, moeten benutten om vaker |
5 | | | Jongeren klagen echter dat zij nergens anders heen | | | 100 | | bij hun kinderen te kunnen zijn. "En ik ben er ook een |
| | | kunnen. Jongerencentra zijn er niet of ze zijn, vinden | | | | | groot voorstander van om de scholen wat langer te la- |
| | | ze, te beperkt open. Dit wordt bevestigd door F. Ger- | | | | | ten duren. Daar komen alle jongeren bij elkaar en kun |
| | | rits van het Landelijk Centrum Opbouwwerk. "In zijn | | | | | je hen binnen het normale vakkenpakket stimuleren |
| 45 | | algemeenheid wordt er minder voor jongeren gedaan | | | | | om rekening met andere mensen te houden. Nu zie je |
| | | dan in het verleden. Er zijn wel allerlei projecten om te | | | 105 | | de jeugd om twee uur of half drie uit school komen. |
| | | voorkomen dat jongeren op het slechte pad raken of | | | | | De ouders zijn op dat moment vaak niet thuis, de ver- |
| | | om ze daarvan af te halen. Maar voor de heel normale | | | | | veling slaat toe en overlast is het gevolg. Jongeren |
| | | jongere, die is opgegroeid in een gewoon gezin, geen | | | | | worden te veel uren per dag aan hun lot overgelaten." |
| 50 | | bijzondere problemen heeft en aardig is voor zijn om- | | |