1 | | | Juist als we het niet kunnen | | | | | gedachte dat de blos bedoeld is om |
| | | gebruiken, gebeurt het vaak. We | | | 70 | | gezien te worden. |
| | | voelen het bloed naar onze wangen | | 6 | | | De Britse psycholoog Raymond |
| | | stijgen wanneer we eindelijk de moed | | | | | Crozier heeft als een van de weinigen |
| 5 | | hebben gevonden om die leuke vrouw | | | | | nauwkeurig onderzocht in welke |
| | | een drankje aan te bieden, of wanneer | | | | | situaties we blozen. Hij kwam tot twee |
| | | we net begonnen zijn in een nieuwe | | | 75 | | soorten omstandigheden: als we in het |
| | | baan en in een vergadering naar onze | | | | | middelpunt van de belangstelling staan |
| | | mening wordt gevraagd. Het gebeurt | | | | | – of dit nu op een positieve, neutrale of |
| 10 | | als we een leugentje vertellen, een | | | | | negatieve manier is – of als er een |
| | | verkeerde opmerking eruit flappen, of | | | | | persoonlijk of gevoelig onderwerp ter |
| | | alleen maar dénken dat anderen het | | | 80 | | sprake komt. De kern van blozen is |
| | | vast een heel ongepaste opmerking | | | | | volgens Crozier dat we onszelf zien |
| | | vinden. | | | | | door de ogen van anderen: we worden |
2 | 15 | | Het gemene aan blozen is dat we | | | | | ons plotseling bewust van hoe anderen |
| | | er geen invloed op kunnen uitoefenen. | | | | | ons zien en beoordelen. Met een blos |
| | | De doorbloeding van de huid wordt | | | 85 | | laat je dus zien dat je gevoelig bent |
| | | geregeld door ons autonome zenuwstelsel, | | | | | voor de mening van de ander. Zo |
| | | dat zelfstandig en buiten onze | | | | | zullen we waarschijnlijk heviger blozen |
| 20 | | wil om werkt. De fijne adertjes | | | | | in gezelschap van een heel aantrekkelijk |
| | | verwijden zich, waardoor er meer | | | | | persoon dan van iemand die ons |
| | | bloed naar ons gezicht stroomt. Dat | | | 90 | | koud laat, omdat we het dan minder |
| | | geeft een gevoel van warmte en een | | | | | belangrijk vinden om een goede indruk |
| | | rode kleur aan onze wangen, oren en | | | | | te maken. |
| 25 | | hals. Die kleur komt snel op en trekt | | 7 | | | Overigens hoeven die anderen niet |
| | | meestal relatief snel weer weg. Maar – | | | | | altijd lijfelijk aanwezig te zijn voor een |
| | | om het nóg gemener te maken – | | | 95 | | blos, bewees Corine Dijk onlangs. Ze |
| | | omdat de warmte wat langer blijft | | | | | liet proefpersonen op de computer |
| | | hangen, voelt het alsof we veel langer | | | | | chatten met een andere onderzoeksdeelnemer, |
| 30 | | rood zijn. | | | | | met of zonder webcam. De |
3 | | | Waarom zet ons lichaam ons | | | | | andere deelnemer was in werkelijkheid |
| | | eigenlijk zo voor gek? “Blozen kost het | | | 100 | | een proefleider. Tijdens het gesprek |
| | | lichaam best moeite, dus het zou gek | | | | | stelde hij onverwacht een gênante |
| | | zijn als het geen functie heeft”, zegt | | | | | vraag: “Zeg, ik vind je leuk, wanneer |
| 35 | | Corine Dijk, die aan de Rijksuniversiteit | | | | | heb jij voor het laatst seks gehad?” |
| | | Groningen onderzoek doet naar | | | | | Met of zonder webcam werd er |
| | | blozen, bloosangst en de communicatieve | | | 105 | | systematisch gebloosd bij deze vraag. |
| | | functie van blozen. Net zoals we | | | | | Het kan dus ook om een ingebeelde of |
| | | via gezichtsuitdrukkingen communi- | | | | | ervaren aanwezigheid van anderen |
| 40 | | ceren, maken we aan anderen waarschijnlijk | | | | | gaan, concludeert Dijk. |
| | | iets duidelijk door te blozen – | | 8 | | | Gelukkig zitten er veel positieve |
| | | of we nu willen of niet. | | | 110 | | kanten aan de signalen die we |
4 | | | Het belangrijkste kenmerk van | | | | | uitzenden door te blozen. “Het kan |
| | | blozen is namelijk dat het altijd in het | | | | | verzoenend werken in veel situaties”, |
| 45 | | gezelschap van andere mensen | | | | | zegt Dijk. “Als je per ongeluk een kop |
| | | gebeurt. Twee dingen spelen daarbij | | | | | koffie over iemand heen gooit en je |
| | | een rol, zo is gebleken: de grootte en | | | 115 | | bloost, dan laat je zien dat je je |
| | | de locatie van het ‘publiek’. In de regel | | | | | schaamt. Het maakt duidelijk dat je |
| | | geldt dat hoe meer mensen er aan- | | | | | gevoelig bent voor het oordeel van de |
| 50 | | wezig zijn, hoe harder we blozen. In | | | | | ander. Dat kan dus van geval tot geval |
| | | een onderzoek kregen proefpersonen | | | | | verschillen. De baas zal waarschijnlijk |
| | | bijvoorbeeld een gênante opdracht: ze | | | 120 | | minder blozen als hij een kop koffie |
| | | moesten in hun eentje voor de camera | | | | | over een medewerker gooit, dan |
| | | een liedje zingen, en vervolgens | | | | | andersom.” |
| 55 | | werden die beelden onverwacht | | 9 | | | Dijk noemt nog een ander voordeel |
| | | vertoond in het gezelschap van | | | | | van blozen. “Mensen zijn vaak bang |
| | | onbekenden. De blos die zo werd | | | 125 | | dat ze een open boek zijn door te |
| | | opgeroepen, was veel sterker als er | | | | | blozen. Maar het is juist ook heel fijn |
| | | vier personen meekeken dan als er | | | | | als mensen hun gevoelens tonen, |
| 60 | | maar één persoon meekeek. | | | | | vooral in groepsverband. Als die ene |
5 | | | Uit een ander onderzoek bleek | | | | | man door je rode hoofd bijvoorbeeld |
| | | onlangs dat het verschil maakt naar | | | 130 | | ziet dat je hem leuk vindt, hoeft dat |
| | | welke kant van het gezicht het publiek | | | | | helemaal niet ongunstig te zijn.” |
| | | kijkt. Proefpersonen die een liedje | | | | | |
| 65 | | moesten zingen terwijl de proefleider | | | | | |
| | | naast hen stond en naar hen keek, | | | | | Naar een artikel van Janneke Gieles, |
| | | werden roder en warmer aan de kant | | | | | Psychologie magazine, oktober 2007 |
| | | van de proefleider. Dit ondersteunt de | | |