Background image

terug

De Reclame Code Commissie (RCC)

De Reclame Code Commissie (RCC)
  • Reclamemakers moeten zich aan regels houden. In de Nederlandse Reclame Code staan alle regels waaraan reclame moet voldoen. Bijvoorbeeld reclame mag niet misleiden en mag niet in strijd zijn met de waarheid. Ook mag reclame niet nodeloos kwetsen en niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.
  • Iedereen die zich beledigd, misleid of gekwetst voelt door een bepaalde reclame kan een klacht indienen bij de RCC. Deze commissie beoordeelt, na de adverteerder gehoord te hebben, of de reclame in strijd is met de Reclame Code.
  • Wat zijn de gevolgen van een uitspraak door de RCC?
    Is een reclame-uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code dan beveelt de RCC, al dan niet (beperkt) openbaar, de adverteerder aan in het vervolg niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
    Bij een herhaalde of ernstige overtreding van de Code worden de media geacht de veroordeelde reclame-uiting niet meer op te nemen.