Background image

terug

Vraag 32

Bij de beantwoording van de vragen 32 tot en met 38 hoef je géén gebruik te maken van een informatiebron.

Uit de krant:
Als eerste A-merk lanceerde Sanex een biologisch afbreekbare douchegel: Sanex Zero%. Sanex gaat daarin mee met één van de belangrijkste ontwikkelingen van het moment: aandacht voor duurzaamheid. Bijkomend voordeel van Sanex Zero% douchegel is dat deze niet alleen in Nederland voor schoner water zorgt, maar indirect ook in het Afrikaanse Gambia! Voor iedere 30.000 flessen Sanex Zero% douchegel die in Nederland worden verkocht, koopt Sanex een Blue Pump van FairWater. FairWater is een Nederlandse non-profitorganisatie die gespecialiseerd is in het vervangen van kapotte waterpompen in Afrika door de duurzame Nederlandse pompen van het merk BluePump. Dit zijn eenvoudige en gebruiksvriendelijke waterpompen die zó sterk zijn dat ze 10 jaar lang meegaan en daardoor goedkoop zijn in onderhoud.


Hieronder volgen enkele gegevens over Gambia in 2010:

aantal inwoners 1.797.860
nationaal inkomen $ 1.067.000.000


Betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten zijn erg belangrijk voor duurzaamheid, vooral in gebieden waar mensen moeten rondkomen van minder dan $ 2 per dag. Dit is de door de Verenigde Naties vastgestelde armoedegrens.

Toon aan dat het inkomen per hoofd van de bevolking in 2010 in Gambia lager was dan $ 2 per dag. Schrijf je berekening op.