Background image

terug

Contact en wel meteen!

1     Atze (18), studente, en haar mobieltje zijn    dan is het contact, en wel onmiddellijk. Via
 onafscheidelijk. Het mobieltje is een houvast het mobieltje dus. ‘Sms’en’, is het toverwoord
 in haar leven. Zoals bij een avondje uit. Vroe- van nu. Het gebruik is explosief gestegen. In
 ger spraken mensen dat lang van tevoren af. 2002 werden dagelijks al wereldwijd 750 mil-
 Atze: “Nu ga je de straat op, begint te bellen joen sms’jes verzonden en de verwachting
 of te sms’en, verzamelt langzaam een groepje was toen dat het aantal snel het miljard zou
 mensen en ziet wel waar je uitkomt. Sms’en is naderen. Tweederde van de sms’ers is jonger
 goedkoper dan bellen. En het is handig als je dan 16 jaar.
 elkaar niet kunt verstaan in een lawaaiige9     Wat drijft de sms’ers? Uit een onderzoek
 omgeving.” van Oscar Peters, communicatieweten-
2     Voor Hannah (18), scholiere, is het niet schapper, blijkt wat de motieven zijn van de
 anders. Ze laat haar mobieltje altijd ’s nachts sms’ende jeugd. “Gewoon voor de lol”, is het
 aanstaan. “Voor als ik wakker word en aan- antwoord. “Om bereikbaar te zijn” en andere
 dacht nodig heb. Ik merk dat ik steeds contact praktische motieven noemen zij minder vaak.
 moet hebben, terwijl ik eigenlijk helemaal niet Peters veronderstelt dat vermaak en de beïn-
 zo’n beller ben. Maar het wordt je kwalijk ge- vloeding door de eigen vriendenkring of re-
 nomen als je geen sms’jes stuurt of niet belt. clame de belangrijkste oorzaken zijn van het
 Dan ben je een buitenbeentje. Als je geen succes van de sms.
 sms’jes krijgt, voelt dat vervelend.”10     Ondervraagden gaven volgens Peters aan
3     De ervaringen van Hannah en Atze dat het middel iets extra’s biedt boven tele-
 vormen een illustratie van de manier waarop foongesprekken, e-mail of chatten per internet:
 moderne media ons leven en onze omgangsvormen “Je hoeft mensen niet eens te storen, zoals
 drastisch hebben beïnvloed. Maar wat bij telefoneren wel het geval is. Verder is
 hebben e-mail, mobiele telefoons, sms, chat- het aantrekkelijk dat de drempel laag is.
 ten en internet precies met ons gedaan? Zijn Vooral voor jongeren is sms een handiger en
 de omgangsvormen veranderd, bijvoorbeeld veiliger middel voor flirtgedrag dan de telefoon.
 door de vluchtigheid waarmee contact met Daarnaast speelt de snelheid van sms
 anderen tot stand kan komen? een rol.”
4     E-mail is niet alleen een handig en effi-11     Ook onderzoeker Carl Rohde ziet bepaal-
 ciënt communicatiemiddel. Flirtgedrag en on- de drijfveren voor het buitensporige sms-
 geremdheid zijn dankzij e-mail binnen ieders gedrag van jongeren: “Het is een poging om
 bereik gekomen. Deze eigenschappen zijn bij een netwerk te horen. De mobiele telefoon
 voor veel mensen in het gewone contact een is een 24-uurs-steunlijn bij hun vrienden. Het
 stuk lastiger te hanteren. Het beeldscherm gaat de jongeren niet zozeer om de informatie
 biedt een veiligheid die er bij het echte ge- in de berichtjes, het is meer een emotionele
 sprek niet is. behoefte. Het netwerk van vrienden is heel
5     Het kan niet anders of onze omgangs- belangrijk.”
 vormen zijn door de nieuwe communicatie-12     Een onbedoeld neveneffect van de moderne
 middelen veranderd. Maar hoe precies? De communicatie is dat die soms leidt tot mis-
 wetenschap is er nog niet uit, daarvoor zijn de verstanden met ‘tornado-effect’. Een directe,
 ontwikkelingen te nieuw. Grofweg bestaan er boze reactie kan onmiddellijk nog bozere re-
 twee richtingen onder media-onderzoekers: acties oproepen. Internetdeskundige Marian-
 de pessimisten en de optimisten. ne van den Boomen: “Hoe meer com-
6     Optimisten zien in de toenemende moge- municatie met teksten, hoe meer communi-
 lijkheden tot direct communiceren nieuwe catiestoornissen. Niet alleen doordat het li-
 kansen om burgers meer met elkaar in con- chamelijke contact ontbreekt, maar ook door-
 tact te brengen. Door nieuwe mogelijkheden, dat niet iedereen helder in een tekst kan ver-
 zoals chatten, ontstaan ‘virtuele’, schijnbare woorden wat hij wil zeggen. En ook niet ie-
 gemeenschappen. Het directe contact tussen dereen kan goed lezen en begrijpen wat de
 gesprekspartners ontbreekt daarbij weliswaar, ander bedoelt.”
 maar voor velen is dat helemaal niet erg.13     Wat haar betreft is dit tornado-effect niet
7     Pessimisten denken dat het ontbreken automatisch een teken van verval van goede
 van direct contact wel erg is. Toenemende vir- manieren. “Communicatie zonder lijfelijke
 tuele contacten zouden ten koste gaan van aanwezigheid geeft een zekere vrijheid om
 ‘werkelijke’ contacten, die volgens hen ook van je hart geen moordkuil te maken. Het be-
 per definitie dieper en echter zijn. tekent ook dat sommige sociale remmingen
8     Het definitieve onderzoek naar de invloed worden losgelaten. Maar dat werkt niet alleen
 van moderne media op gedrag en omgangs- in negatieve zin: mensen zijn op internet niet
 vormen bestaat nog niet. Om toch enig inzicht alleen onaardiger en beledigender dan in het
 te krijgen, lijkt de wereld van de jongere het gewone leven, maar ook duidelijk aardiger,
 interessantst. Daar gaan de veranderingen behulpzamer en complimenteuzer, zeker
 heel snel. E-mail, door ouders gezien als te- mensen die elkaar nauwelijks kennen.”
 ken van eigentijdsheid, is onder jongeren 
 steeds minder populair. Je moet daarvoor naar een artikel van
 achter de computer zitten en dat is lastig. Maud Effting en Jean-Piere Geelen
 Veel te traag ook, want als de jongere iets wil, de Volkskrant, mei 2003