Background image

terug

Een verzorgingshuis voor het kind

1     “Ach, alweer de gymkleertjes vergeten?    Zweden noemen de scholieren de school
 Dat regelen wij voortaan wel. Is uw kind thuis ‘huset’, oftewel huis. Veel Zweedse basis-
 zo lastig? Wij sturen hem naar de schoolpsy- scholen lijken op een gezinsvervangend te-
 choloog.” De Zweedse schooldirectrice Barbro huis. Het interieur heeft vrolijke gordijnen en
 Ridman zucht. “We zijn in Zweden te ver makkelijke zithoeken. De kinderen lopen er op
 doorgeschoten. Ouders zijn gaan denken dat sloffen of sokken. Elke school heeft een keu-
 de school verantwoordelijk is voor de opvoe- ken en een kok. Bijna alle scholen hebben
 ding van hun kind.” een sociaal werker in dienst en een eigen
2     Ook in Nederland trekken scholen welbe- (deeltijd)psycholoog. De ‘schoolzuster’ fun-
 wust steeds meer opvoedingstaken naar zich geert als praatpaal voor kinderen met proble-
 toe. De ‘brede school’ - waar kinderen van men en zij houdt de lichamelijke ontwikkeling
 pakweg acht uur 's ochtends tot zes uur ’s a- van de kinderen in de gaten. Aan alles lijkt
 vonds worden beziggehouden - is zelfs hét gedacht.
 nieuwe succesmodel in het Nederlandse on-6     Maar een kwetsbaar punt in de opzet van
 derwijs. De afgelopen jaren zijn 500 brede de brede school is de samenwerking tussen
 scholen uit de grond gestampt. Naar verwach- alle voorzieningen die er samenkomen. “Er
 ting is in 2010 één op de tien basisscholen bestaat de neiging problemen door te schui-
 een brede school. ven in plaats van ze op te lossen”, erkent
3     Zweden is een belangrijke inspiratiebron. Margarethe Herthelius, directrice van basis-
 De basisscholen zijn er per definitie brede school de Trollenburcht. “Want wat gebeurt er
 scholen sinds ze in 1985 werden verplicht als een kind altijd vies op school komt? De
 voor- en naschoolse opvang te regelen voor leerkracht stuurt de leerling naar de sociaal-
 alle leerlingen tot tien jaar. Het systeem is er werker en daarmee is voor hem de kous af.”
 inmiddels niet meer weg te denken, want alle Ook in Nederland is de onderlinge samenwer-
 ouders, ook alleenstaande, werken fulltime. king op brede scholen vaak een heikel punt.
 Maar Zweden leert ook dat de brede school Soms komt de samenwerking zelfs nauwelijks
 nadelen heeft en bepaald geen oplossing van de grond.
 biedt voor alle problemen. Aan de kwaliteit7     Naarmate de kinderen ouder worden, is
 van de naschoolse opvang kan het haast niet het lastiger om hun een interessante
 liggen. Die is op Zweedse scholen in deskun- verlengde schooldag aan te bieden. Dat blijkt
 dige handen van vrijetijdsopvoeders. Zoals de wel in Zweden. De kinderen tot tien jaar blij-
 docenten verantwoordelijk zijn voor het onder- ven massaal na schooltijd op school (90 pro-
 wijs, zo zien de vrijetijdsopvoeders toe op de cent). Van de kinderen boven de tien gaat
 vorming van de persoonlijkheid van het kind. nog maar 35 à 40 procent naar de naschoolse
 Want de oorspronkelijke bedoeling achter de opvang. Het merendeel van de tieners is dus
 brede basisschool is natuurlijk wel dat het vanaf twee à drie uur ’s middags op zichzelf
 kind er beter van wordt. aangewezen.
4     De eerste generatie Nederlandse brede8     Dat betekent overigens niet dat de brede
 basisscholen staat in wijken waar de na- school in Zweden ter discussie staat. “Wij
 schoolse activiteiten een bijdrage moeten Zweden willen een comfortabel leven leiden
 leveren aan het wegwerken van onderwijs- en dat gaat makkelijker met twee inkomens.
 achterstanden. De gunstige effecten van de Dat draaien we nooit meer terug. En voor de
 verlengde schooldag op de leerprestaties lij- jongere kinderen zijn de naschoolse
 ken boven elke twijfel verheven. activiteiten een welkome aanvulling op het
5     Overal in Nederland wint de brede school schoolleven. We spelen ijshockey met hen en
 terrein. Een gemeentebestuur zet liever een voetbal. We gaan het bos in. Er zijn zoveel
 groot gebouw neer dat dag en nacht open is ouders die nooit met hun kinderen de natuur
 en voor allerlei doelen kan worden gebruikt in gaan”, verklaart Herthelius.
 dan een gewoon schoolgebouw dat na9     Maar steeds meer schooldirecteuren in
 schooltijd vaak leeg staat. De basisschool Zweden vragen zich af of ze niet té veel op de
 wordt steeds meer gezien als hét bindmiddel stoel van de ouders zijn gaan zitten. “Het
 en trefpunt in een wijk en moet dus ruimte houdt gewoon niet op”, aldus Ridman. “De
 bieden aan en openstaan voor andere acti- vraag is nu of we in de vakanties opengaan.
 viteiten. Schoolbesturen zien de verlengde En ’s avonds. Maar ik vind het tijd dat óók
 schooldag bovendien als hét middel om twee- ouders weer hun verantwoordelijkheid nemen.
 verdienende ouders aan zich te binden. Een Er zijn ouders die weigeren met hun kind naar
 school die niet inspeelt op de maatschappelij- de psycholoog te gaan, want dat kan de
 ke trend dat ouders steeds minder tijd in de school wel regelen.”
 opvoeding van hun kinderen (kunnen) steken, 
 is een dief van zijn eigen portemonnee. In 
  
  Naar een artikel van Margreet Vermeulen,
  de Volkskrant, 9 oktober 2004