Background image

terug

Eerste indruk: kwestie van houding

1     In 0,25 seconde bepalen we of we ie-    ting is volgens Ruys zeker net zo belangrijk
 mand aardig, eerlijk, saai of arrogant vinden. als de feitelijke uitstraling van de persoon in
 En de persoon in kwestie moet van goeden kwestie.
 huize komen, willen we onze mening nog bij-5     En er is meer. Bij eerste ontmoetingen
 stellen. Psychologe Kirsten Ruys ontdekte blijken ook herkenningen en de mening van
 dat ons gevoel voor iemand vooral bepaald derden een rol te spelen. Een nieuwkomer
 wordt door zijn of haar houding. kan nog zo aardig zijn, maar als hij of zij je
2     Ons brein werkt soms zeer snel en zeer doet denken aan de akeligste leraar uit je
 grof. In zegge en schrijve een kwart seconde jeugd, dan zal het gevoel bij voorbaat nega-
 bepalen we of we iemand die we voor het tief zijn. Of wanneer je vrienden al weken
 eerst ontmoeten, aardig, arrogant, betrouw- roepen dat de nieuwe trainer van de voetbal-
 baar, intelligent, autoritair, saai of gevoelig club een sukkel is, dan ontstaat er bij jezelf
 vinden. Die vaardigheid hebben we van onze een vooringenomenheid waar de trainer niet
 prehistorische voorouders geërfd. Het zijn tegen op kan boksen.
 automatische processen in ons brein die on-6     Die vooringenomenheid is trouwens niet
 ze gevoelens sturen. We letten daarbij vooral uitzonderlijk bij eerste indrukken. Als het er-
 op de negatieve aspecten. In een wereld van om gaat een nieuwkomer in te delen bij
 eten of gegeten worden, was het letterlijk van goed’ of ‘fout’, maken we onbewust gebruik
 levensbelang om in een fractie van een se- van stereotypen1), vooroordelen en desnoods
 conde te bepalen of een ontmoeting gevaar volkswijsheden. Dit hokjesdenken is hard-
 inhield of niet. Beter een paar keer te vaak nekkiger dan we zelf willen toegeven. Uit on-
 weggerend, dan één keer te lang gebleven. derzoek blijkt dat zelfs mensen die fel tegen
3     Gezichtsuitdrukking en lichaamshouding discriminatie zijn, in hun onderbewustzijn
 beïnvloeden in belangrijke mate de eerste in- toch vaak racistisch reageren. Bij testen wor-
 druk die we van iemand hebben. Lachende den woorden met een negatieve lading, zoals
 mensen worden sneller sympathiek gevon- ziek, haat, lelijk, met veel meer gemak ge-
 den en mensen die fysiek zelfverzekerd aan- koppeld aan namen die niet uit de eigen taal
 wezig zijn, komen gemiddeld vlotter en aan- of groep komen, terwijl positieve woorden,
 trekkelijker over dan mensen met een schu- zoals geluk, liefde, gezond, aan namen wor-
 we houding. Ook hier gaan we van de veron- den gekoppeld die wel in de eigen taal of
 derstelling uit: ‘Je krijgt wat je ziet’. De toon groep voorkomen.
 waarop een vreemde iets zegt, speelt maar7     Hoe belangrijk een eerste indruk in het
 voor dertig procent een rol en wát hij of zij leven is, blijkt wel uit het feit dat mensen zel-
 zegt, is hooguit voor tien procent belangrijk. den of nooit bereid zijn hun eerste indruk te
 Met andere woorden: al is je openingszin bij nuanceren, laat staan te corrigeren. Wie een-
 een eerste ontmoeting nog zo afgezaagd maal als ‘eikel’ of ‘tut-hola’ gebrandmerkt is,
 (“Ken ik jou niet ergens van?”), als je die zin kan die mening bijna niet meer in een positie-
 op een sympathieke toon, met een zelfver- ve ombuigen. Een ‘dom blondje’ kan hooguit
 zekerde houding en vooral lachend uit- nog door een paar slimme opmerkingen een
 spreekt, heb je meestal al een prima eerste betere indruk maken. Maar bewijzen dat je
 indruk gemaakt. toch aardig of eerlijk bent, is een stuk moei-
4     De ene gulle lach is echter de andere lijker. Die eigenschappen kun je namelijk
 niet, ontdekte Kirsten Ruys bij haar onder- spelen. Bovendien geven mensen niet graag
 zoek aan de Universiteit van Amsterdam. toe dat ze zich vergist hebben. Dat zou af-
 Ons gevoel voor een nieuwkomer wordt im- breuk doen aan hun inschattingsvermogen.
 mers mede bepaald door de omgeving waar- Daarom zoeken mensen bevestiging van hun
 in wij hem of haar plaatsen. Ieder mens eerste indruk. Ze zoeken naar gedragingen,
 plaatst andere mensen bij een eerste kennis- opmerkingen en houdingen die passen in
 making onbewust en razendsnel in een hun zie-je-wel-dat-ik-gelijk-heb-denken. Dat
 hokje. Past de nieuwkomer bij jouw-soort- lijkt onrechtvaardig en gemeen en dat is het
 mensen of niet? De mens zoekt van nature ook. Punt is alleen: we doen het zelf ook.
 naar veiligheid en die vindt hij naar verwach-8     Ondanks alle omgevingsinvloeden blijft
 ting het best bij soortgenoten. De glimlach lichaamstaal de belangrijkste factor bij een
 van een skinhead mag nog zo sympathiek eerste indruk. Niet de kleren, de haren, de
 zijn, als je zelf meer een jasje-dasje-type woorden, de uiterlijke rijkdom of de schoon-
 bent, dan zul je eerder sympathie voelen bij heid bepalen iemands uitstraling, maar veel
 de glimlach van iemand in nette kleding. Met meer zijn mimiek, houding en gebaren.
 andere woorden: de situatie van de ontmoe- 
  
  Naar een artikel van Ron Buitenhuis,
  Eindhovens Dagblad, 7 juli 2004

noot 1 stereotypen = vaststaande, onveranderlijke beelden die men van personen of groepen heeft