Background image

terug

Heimwee onder vluchtelingen

1    Soms, als hij in bed ligt en rond-    traditie, verliest zijn wortels, die wordt
 doolt in dat schemergebied tussen waken ziek.
 en slapen, kan hij de uitgeverij weer785    Hoe minder invloed iemand heeft
 ruiken. De geur van papier en verse op zijn vertrek van huis, hoe groter 'de
5 letters. De schrijver Adnan Ghoreifi (56) kans op heimwee', zeggen Van Tilburg en
 is dan weer even terug in die straat in het haar collega's van de Leidse universiteit.
 centrum van Teheran, waar je alle boek- Zij praten dus over heimwee als over een
 winkels kunt vinden en alle uitgeverijen.90 ziekte, over de kans die je loopt om deze
 Cafés, journalisten, studenten. Hij kwam ziekte op te lopen. Zij spreken over de
10 er vaak, heel vaak. Hij hield van die noodzaak van 'erkenning', waardoor een
 straat. Het was de straat van de honger 'heldere diagnose' en de keuze van
 naar kennis, de straat van de jeugd. Die passende 'behandelmethoden' mogelijk
 straat, dat was hij zelf.95 zouden zijn. Al blijft terug naar huis het
2    Ook nu, op een maandagmiddag in enige echte geneesmiddel.
15 zijn flat vijfhoog in Diemen-Zuid, ziet hij Heimweelijders krijgen vaak ten onrechte
 de straat weer voor zich. Waar dat beeld het etiket 'depressief' opgeplakt, zeggen
 vandaan komt? Het komt door de liefde de Leidse onderzoeksters. Dat bemoeilijkt
 voor die dingen, zegt hij. Een verleden100 in ieder geval een mogelijke behandeling.
 dat niet herwonnen kan worden. Het komt Bij de Stichting Pharos in Utrecht, waar
20 door het heimwee. vluchtelingen met psychische problemen
3    Wat is de emotie die wij heimwee terecht kunnen, wordt inderdaad nooit de
 noemen? Volgens 'Van Dale, Groot diagnose 'heimwee' gesteld. Het komt in
 woordenboek der Nederlandse taal' is105 het behandelboek niet voor. Vluchtelingen
 heimwee¹ "het (ziekelijk) verlangen hebben vaak zulke complexe
25 naar de geboortegrond, naar huis, bij problemen, dat er misschien voor heim-
 verwijderd zijn daarvan" en 2) "verlangen wee te weinig aandacht is, erkent thera-
 naar een vroegere omgeving of toestand, peute Mia Groenenberg. Wat zij eraan
 of naar hetgeen als bestemming gedacht110 zou kunnen doen? Praten willen de heimwee-
 wordt". Dat is mooi gezegd, maar wat lijders in ieder geval, eindeloos
30 betekent het? Hoezeer kunnen mensen praten over wat ze missen en hoe mooi
 onder heimwee lijden? En maakt het voor het was. Ze dromen over teruggaan - ook
 het verlangen uit of je vrijwillig je thuis al weten ze soms dat dat niet kan. Ze
 hebt verlaten of gedwongen werd? Neem115 idealiseren hun oude situatie. Daarop kan
 de honderdduizenden Joegoslaven en in de gesprekken in ieder geval gewezen
35 Albaniërs die korte tijd geleden moesten worden.
 vluchten. Ze wilden zo snel mogelijk naar8    Je kunt ook zeggen dat mensen in
 huis, zeiden de meesten. Hun land was en het moderne 'werelddorp' van vandaag
 werd verwoest, het zou, ook als er vrede120 overal kunnen aarden. Door de moderne
 zou komen, nooit meer hetzelfde zijn. communicatiemiddelen lijkt de wereld
40 Toch verlangden zij ernaar terug te gaan. immers steeds kleiner te worden. In die
 Een in Nederland gearriveerde Kosovaarse redenering is eigenlijk helemaal geen
 vrouw zei: "Ik denk elke dag, elk plaats voor heimweegevoelens. Dat is een
 uur, elke minuut aan thuis."125 onzinnige opvatting volgens de Amster-
4    Heimwee is relatief weinig onder- damse psycholoog Nico Frijda, die jaren-
45 zocht, zegt psychologe Miranda van lang studie heeft gedaan naar emoties.
 Tilburg, die vorig jaar een boek schreef Natuurlijk is het waar dat we met z'n
 over deze emotie. Wetenschappers en allen steeds vaker verkassen. Flitsende
 therapeuten nemen het onderwerp niet erg130 wereldburgers voelen we ons. Maar dat
 serieus. In het dagelijks leven wordt maakt de behoefte aan verbondenheid en
50 heimwee vaak gezien als een klein en een vertrouwde omgeving er uiteindelijk
 voorbijgaand kinderprobleem. Het is niet minder om. Hoe oud is de idee dat de
 huilen wanneer je bij die afschuwelijke wereld één groot dorp is? Misschien 30
 tante uit logeren moet.135 jaar? Het gevoel van heimwee is in ieder
5    Maar niet altijd gaat heimwee geval veel ouder en essentiëler, zegt
55 vanzelf weer over. Ook volwassenen Frijda. Een mens hecht aan zijn taal, zijn
 kunnen lijden aan een ziekmakend gewoonten, en heeft doorgaans een hekel
 verlangen naar huis. Het kan een obsessie aan extra inspanningen en stress. Hoeveel
 zijn, vertelt Van Tilburg. Echte 'heimwee-140 moeite kost het alleen al om aan een
 lijders' kunnen aan niets anders denken nieuwe taal te wennen?
60 dan aan thuis. Alsof zij hopeloos verliefd9    Inmiddels is, volgens de Verenigde
 zijn. Het is een verlangen dat iemand kan Naties, ongeveer één op de 250 wereld-
 verteren. Niet voor niets slaat heimwee burgers vluchteling. Natuurlijk voelen
 meestal op de maag. Heimweelijders145 niet al die mensen zich ontheemd. Velen
 kunnen letterlijk misselijk worden van schieten opnieuw wortel. Maar ook al
65 verlangen. Daarnaast komen ook hoofdpijn, zijn zij succesvol, krijgen zij nieuwe
 een slap gevoel in de benen, slaap- banen, nieuwe huizen, nieuwe liefdes: het
 problemen, gebrek aan eetlust, depressies heimwee blijft, zegt de Iraanse schrijfster
 en vermoeidheid als verschijnselen voor.150 Halleh Ghorafhi. Zij sprak voor het
6    Aan heimwee kun je doodgaan. Al schrijven van een boek met veertig jonge,
70 in de zeventiende eeuw werd het geval geslaagde Iraniërs in Nederland en
 beschreven van een Zwitserse man die in Amerika. Voelden zij zich thuis in hun
 Bazel op sterven lag, maar eenmaal thuis nieuwe land? Nooit echt, was het ant-
 in Bern zienderogen opknapte. In155 woord, al was het maar omdat de ánder
 Amerika kwam in de jaren tachtig bij hen altijd als een vreemdeling bleef zien.
75 jonge, gezonde Cambodjaanse vluchte- Wie zich niet thuis voelt, droomt zich een
 lingen opvallend vaak het verschijnsel bestemming elders. Vluchtelingen ver-
 voor dat zij volkomen onverwacht over- langen vaak terug naar de tijd vóór die
 leden, midden in de nacht. Heimwee, was160 staatsgreep, revolutie of oorlog, de tijd
 de diagnose. Bij de geboorte van een dat hun huis nog thuis was.
80 Cambodjaan wordt de placenta1) altijd 
 begraven op een speciale plek. Wie te ver naar: Judith Koelemeijer
 van die plek vandaan gaat, zo luidt de uit: de Volkskrant, 12 mei 1999


¹placenta = moederkoek, nageboorte