1 | | | “Veel kinderen op de basisschool zijn | | | | | voorbij." |
| | | tegenwoordig niet in staat fatsoenlijk een | | 7 | | | Volgens Gravekamp is er naast |
| | | bal te gooien of te vangen", zegt Truus van | | | | | tijdgebrek een andere belangrijke oorzaak |
| | | der Gugten. Zij is secretaris van de Ko- | | | 75 | | van gebrekkig gymonderwijs. "Het ont- |
| 5 | | ninklijke Vereniging van leraren Lichamelij- | | | | | breekt gewone groepsleerkrachten simpel- |
| | | ke Opvoeding. "Laat staan dat ze een een- | | | | | weg aan kennis. Ze weten niet wat je een |
| | | voudige koprol of handstand kunnen ma- | | | | | kind allemaal kunt leren. Ze zijn bang dat |
| | | ken. Bewegingsonderwijs heeft in Neder- | | | | | er ongelukken gebeuren als kinderen in |
| | | land geen status. Het hangt er een beetje | | | 80 | | een brug gaan hangen. Een enkele groeps- |
| 10 | | bij. Dat is jammer, want veel kinderen die | | | | | leerkracht, zelf bijvoorbeeld een enthou- |
| | | wel goed aan lichaamsbeweging doen, | | | | | siast sporter, brengt nog wel eens wat va- |
| | | voelen zich in allerlei opzichten een stuk | | | | | riatie in de les, maar dat gebeurt veel te |
| | | beter." | | | | | weinig. Te vaak is gymnastiek niet meer |
2 | | | Veel mensen zijn het erover eens dat | | | 85 | | dan leerlingen bezighouden en wordt er |
| 15 | | het beoefenen van sport tijdens de jeugd | | | | | niets geleerd." |
| | | heel belangrijk is. Mevrouw Van der Gug- | | 8 | | | Dat blijkt wel uit het laatste rapport van |
| | | ten somt de voordelen op: "Het is goed | | | | | de Onderwijsinspectie over het gymonder- |
| | | voor de gezondheid, kinderen krijgen er | | | | | wijs. In 1996 werd gymnastiek op de basis- |
| | | zelfvertrouwen door, het is goed voor hun | | | 90 | | school onder de loep genomen. Het basis- |
| 20 | | sociale ontwikkeling, ze worden er rustiger | | | | | onderwijs kreeg een dikke onvoldoende. |
| | | van, noem maar op. Het is zelfs aan- | | | | | Aan de wettelijke eisen van wat een kind |
| | | getoond dat sport uiteindelijk de leerpresta- | | | | | moet kennen en kunnen, wordt vaak niet |
| | | ties bevordert." | | | | | voldaan en zwakke leerlingen komen am- |
3 | | | Als de beurs getrokken moet worden, is | | | 95 | | per aan bod. Het gevolg is dat het voortge- |
| 25 | | het bewegingsonderwijs niet zo belangrijk | | | | | zet onderwijs te maken krijgt met een |
| | | meer. Sport op school mag niet veel kos- | | | | | schrikbarend verschil in vaardigheden van |
| | | ten. Het vak lichamelijke opvoeding of | | | | | de brugklassers. |
| | | gymnastiek is de laatste jaren 'uitgekleed'. | | 9 | | | Na de publicatie van het Inspectierap- |
| | | De gevolgen zijn al meetbaar. Sinds scho- | | | 100 | | port is er wel iets ten goede veranderd. |
| 30 | | len niet meer verplicht zijn schoolzwem- | | | | | Studenten die vanaf 2001 afstuderen aan |
| | | men aan te bieden, verlaat een deel van de | | | | | de pabo1), zijn niet meer bevoegd om licha- |
| | | leerlingen de basisschool zonder zwem- | | | | | melijke opvoeding te geven. Studenten die |
| | | diploma. | | | | | dat wel willen, moeten op de pabo een |
4 | | | De vakleerkracht, een leraar van de | | | 105 | | specialisatie volgen. Alle huidige leerkrach- |
| 35 | | sportacademie, is langzaam aan het ver- | | | | | ten mogen wel les blijven geven in de |
| | | dwijnen uit het basisonderwijs. De overgro- | | | | | gymzaal. |
| | | te meerderheid van de leerlingen krijgt | | 10 | | | Ook in het voortgezet onderwijs is het |
| | | gymnastiek van hun gewone groepsleer- | | | | | niet alleen maar kommer en kwel. "In het |
| | | kracht, die eigenlijk ondeskundig is in de | | | 110 | | voortgezet onderwijs is veel veranderd", |
| 40 | | gymzaal. Volgens Van der Gugten is li- | | | | | zegt Truus van der Gugten. "De leerlingen |
| | | chamelijke opvoeding op sommige scholen | | | | | hebben nu de vakken lichamelijke |
| | | gedegradeerd tot het maken van twee | | | | | opvoeding 1 en 2 en in dat laatste vak kun |
| | | groepen en een bal de zaal ingooien. "Dat | | | | | je zelfs eindexamen doen. Ze hebben leer- |
| | | is eigenlijk schandalig. Als die kinderen | | | 115 | | boeken met theorie over de rol van een |
| 45 | | niet toevallig van huis uit sport en bewegen | | | | | coach of een aanvoerder, met uitleg over |
| | | meekrijgen, lopen ze een achterstand op in | | | | | longinhoud, spelregels en verhalen over |
| | | hun lichamelijke ontwikkeling en manier | | | | | waarden en normen in de sport. Ze moeten |
| | | van bewegen. En dat kan grote gevolgen | | | | | zelf toernooien organiseren en houden een |
| | | hebben. Een leerling kan er bijvoorbeeld | | | 120 | | persoonlijk sportdossier bij met allerlei |
| 50 | | minder goed door leren schrijven." | | | | | gegevens over hun eigen prestaties. Het is |
5 | | | In de gemeente Den Haag ligt dat | | | | | allemaal een stuk interessanter geworden. |
| | | anders. Een plaatselijk politiek besluit heeft | | | | | Ik hoor van veel scholen dat het spijbelpro- |
| | | ertoe geleid dat elke school een vakleer- | | | | | bleem bij lichamelijke opvoeding als |
| | | kracht voor gymnastiek in huis heeft. | | | 125 | | sneeuw voor de zon is verdwenen." |
| 55 | | "Sommige stadskinderen komen anders | | 11 | | | Van der Gugten vindt het jammer dat |
| | | nooit met sport in aanraking", zegt Jack | | | | | de staatssecretaris van onderwijs plannen |
| | | Gravekamp van basisschool De Driesprong | | | | | maakt om het aantal uren lichamelijke op- |
| | | aan de rand van de Haagse Schilderswijk. | | | | | voeding te verminderen. "Er is een hoop te |
6 | | | " 's Morgens, voorafgaand aan de | | | 130 | | doen geweest rond de werkdruk in de |
| 60 | | eerste les, richt ik de gymzaal voor de hele | | | | | nieuwe bovenbouw in het voortgezet on- |
| | | dag in", zegt Gravekamp, die al dertien jaar | | | | | derwijs. Er moet verlichting komen voor de |
| | | als vakleerkracht in de gymzaal staat. "Alle | | | | | leerlingen en dan wordt er meteen gekeken |
| | | groepen die op die dag gym hebben, wer- | | | | | of er bij lichamelijke opvoeding niet nog |
| | | ken in principe met dezelfde toestellen, | | | 135 | | wat af kan, terwijl juist dat het vak is waar- |
| 65 | | maar wel allemaal op hun eigen niveau. Na | | | | | bij kinderen zich kunnen ontspannen." |
| | | m'n laatste les ruim ik alles weer rustig op. | | 12 | | | Dan zie je weer waar het bewegings- |
| | | De volgende dag draai ik weer een ander | | | | | onderwijs volgens velen staat: onderaan de |
| | | programma. Een gewone groepsleerkracht | | | | | ladder. Zo is het vak de afgelopen jaren in |
| | | die alleen zijn of haar eigen klas gymles | | | 140 | | uren steeds verder achteruitgegaan. Ieder- |
| 70 | | geeft, komt hier niet aan toe, want voordat | | | | | een vindt sport leuk en belangrijk, maar we |
| | | alles staat opgesteld, is de les al bijna | | | | | hebben er niets voor over. |