Background image

terug

Vechten om afdankertjes



1     'Alleen bruikbare kleding en schoenen    meente. De commerciële inzamelaars pak-
 a.u.b.' staat met grote witte letters op de ken het zakelijker aan. Zij sluiten contracten
 donkergroene container voor de Albert Heijn af met gemeenten en willen fikse bedragen
 n Breda. In een onopvallend hoekje staat neertellen, van 500 tot 2500 euro per
5 dat de kledingcontainer van stichting CORO70 container per jaar. Het blijkt dat gemeenten
 s en dat met de opgehaalde kleding het Ro- gevoeliger worden voor een geldelijke ver-
 nald McDonald Kinderfonds wordt gesteund. goeding. Hierdoor winnen de commerciële
 Meneer B. Rubbens heeft geen idee waar- bedrijven steeds meer terrein op deze lucra-
 aan hij zijn 'bruikbare instappers' zojuist tieve markt.
10 heeft geschonken. "Ik neem aan voor het675     De vier 'goede-doelers' bundelen hun
 goede doel. Anders voel ik me beetgeno- krachten voor een tegenoffensief. Ze bieden
 men." nu ook geld aan gemeenten: twintig procent
2     Rubbens is niet de enige die geen weg van de netto-opbrengst, plus de wetenschap
 weet in het woud van kledingcontainers. In dat zij écht iets doen voor het goede doel. R.
15 Nederland verzamelen zowel charitatieve als80 Stevens, directeur van CORO, ligt daar niet
 commerciële instellingen tweedehands kle- wakker van. Hij is bereid om meer geld op
 ding in containers. De containers van de tafel te leggen, want hij weet dat de organi-
 commerciële instellingen lijken veel op die satie die het meest betaalt, het contract bin-
 van de charitatieve instellingen. "De mensen nensleept.
20 weten niet precies of ze hun oude kleding785     Waar gaat de ingezamelde kleding naar
 afstaan aan een commerciële of een charita- toe? Het grootste gedeelte van het ingeza-
 tieve instelling", zegt K. van Zwieten, direc- melde textiel gaat naar de zestig sorteerbe-
 teur van Kleding Inzameling Charitatieve In- drijven in Nederland. Zij kopen de kleding
 stellingen (KICI). "Dat moet veranderen", van zowel de charitatieve als de commercië-
25 vindt de directeur, "voor de consument moet90 le inzamelaars. De gesorteerde kleding
 het duidelijk zijn of hij zijn kleding geeft aan wordt in grote balen verscheept en in het
 een goed doel of aan een instelling die winst buitenland doorverkocht aan handelaren. Het
 wil maken." grote verschil tussen de charitatieve en de
3     Nederland kent vier grote charitatieve commerciële instellingen is de bestemming
30 nzamelaars: KICI, Humana, het Leger des95 van het geld dat met deze activiteiten wordt
 Heils en Mensen in Nood. Deze vier hebben opgebracht. Bij het charitatieve Humana bij-
 het afgelopen jaar zo'n 31 miljoen kilo twee- voorbeeld gaat de opbrengst naar goede
 dehands kleding ingezameld, vooral via kle- doelen in verschillende Afrikaanse landen.
 dingcontainers, huis-aan-huisacties en de- Het commerciële CORO daarentegen heeft
35 potinzamelingen. Daarnaast halen kleine in-100 jaarlijks een omzet van tien miljoen en be-
 zamelaars jaarlijks ongeveer 10 miljoen kilo stemt daarvan slechts 80.000 euro voor een
 kleding op voor het goede doel. De commer- goed doel: het Ronald McDonald Kinder-
 ciële inzamelaars zijn jaarlijks goed voor 25 fonds. Na aftrek van alle kosten die het be-
 miljoen kilo kleding. CORO is daarvan veruit drijf heeft gemaakt om de kleding in te
40 de grootste met 10 miljoen kilo en 1500 con-105 zamelen, blijft er nog een forse winst over.
 tainers, verspreid over het land.8     De ingezamelde kleding die niet geschikt
4     Het aanbod op de tweedehands is voor de tweedehands markt, gaat meestal
 kledingmarkt loopt terug. Er valt nog hooguit verloren als poetsdoek of belandt in de oven.
 15 miljoen kilo extra te verdelen. De vier gro- Dit textiel is commercieel niet interessant.
45 te charitatieve inzamelaars zullen er alles110 Ook hierover denken de 'goede-doelers'
 aan doen om daar de hand op te leggen. anders dan de ‘commerciëlen’. KICI bijvoor-
 Maar ook de commerciële organisaties beeld werkt mee aan een experiment van de
 zullen niet stil zitten en proberen een deel Design Academie (opleiding tot industrieel
 van die 15 miljoen kilo binnen te halen. vormgever) in Eindhoven. Onlangs werden
550     In dit gevecht om tweedehands kleding115 daar twee balen kleding geleverd, aanvanke-
 speelt de overheid een belangrijke rol. Het lijk bestemd voor gebruik als poetsdoek.
 ministerie van VROM wil namelijk dat elke Maar nu luidde de opdracht er toch nog iets
 gemeente meer afgedankt textiel ophaalt. van te maken. Hoofddocente Hella Jongerius
 Richtlijn is 5 kilo per persoon per jaar. Dat noemt de resultaten verbluffend. "Er zijn
55 betekent dat gemeenten graag kledingcon-120 geperste vloertegels van gemaakt. Stukken
 tainers zullen plaatsen. De gemeenten bepa- jas zijn met polyester tot nieuwe jassen
 len zelf welke organisatie de containers mag versmolten. En een stoelzitting is helemaal
 plaatsen. De charitatieve instellingen reke- van hemdsmouwen gemaakt. Je kunt van
 nen daarbij op de goodwill van de gemeente. niets iets maken."
60 Zij betalen de gemeente niet voor het plaat-9125     En meneer Rubbens uit Breda? De gulle
 sen van containers. Het enige voordeel voor gever van de instappers let er voortaan op
 de gemeente is het respect van de burgers, dat hij zijn tweedehands spullen geeft aan
 omdat zij gratis medewerking verleent aan organisaties die volledig gericht zijn op het
 inzamelacties voor goede doelen. Dat is goede doel. "Ik speur die containers wel op,
65 goed voor de public relations van de ge-130 al moet ik er een stukje voor omfietsen."


naar een artikel van Fred Kramer
Algemeen Dagblad, 12 mei 2001