Background image

terug

Mobiele jongeren

Mobiele jongeren

 Populair    twee jaar een nieuw toestel; scholieren doen
1 Driekwart van alle scholieren heeft een dat iedere acht tot negen maanden. Er zijn
 mobiele telefoon. Vooral sms'en is populair. zelfs jongeren die om de twee à drie maanden
 Zolang het toestel geen antenne heeft en niet van mobiele telefoon wisselen. Het oude
 ouder is dan één jaar, is het mobieltje een echt exemplaar verkopen ze door aan mensen die
 statussymbool. wat minder kritisch zijn, zoals hun ouders.
2 Meisjes bellen meer dan jongens en vooral7 Over het algemeen geldt ook: hoe kleiner
 langer. De gesprekken gaan vaak nergens het toestel, hoe mooier. Wie met een toestel
 over, concludeerde onderzoeksbureau Qrius rondloopt dat ouder is dan een jaar, heeft een
 eind vorig jaar in een studie naar de leefwereld 'koelkast'. Ook belangrijk is volgens Tiemessen
 van jongeren tussen 16 en 24 jaar. Jongens (een medewerker van Qrius), dat het apparaat
 bellen vooral kort en functioneel met hun geen antenne heeft. Met een toestel met een
 mobiele telefoon. Zij maken zich meer druk om beschermhoesje willen jongeren evenmin
 het type toestel, de functies die erop zitten en gezien worden. "Ik schaam me dood als ik met
 de nieuwste modellen die op de markt komen. de mobiel van mijn moeder moet bellen. Hij is
3 Het mobieltje is enorm populair. Sterker veel te groot en er zit zo'n gek hoesje omheen.
 nog, jongeren zeggen niet meer zonder te Ik bel dan alleen als niemand me kan zien",
 kunnen. "Als ik een paar dagen geen telefoon zegt een door Qrius ondervraagd meisje.
 heb, word ik helemaal gek", zegt één van de 
 door Qrius ondervraagde jongeren. Had in Sms'en
 1999 nog maar 21 procent van alle jongeren8 De toestellen worden niet alleen gebruikt
 tussen de 15 en 19 jaar een gsm, eind vorig om te bellen, maar vooral om te sms'en. Bijna
 jaar was dat maar liefst 78 procent. In de een kwart van alle jongeren stuurt dagelijks
 leeftijdscategorie 12 tot 14 jaar steeg het minimaal één tekstberichtje. Aantallen van 30
 gebruik in die periode van 5 naar 56 procent. tot 40 sms'jes per week zijn geen uitzondering.
 Van alle basisschoolleerlingen van 6 tot en met Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van alle
 11 jaar heeft op dit moment 10 procent een jongeren tussen 16 en 19 jaar zich geen
 mobieltje. liefdesleven kan voorstellen zonder sms. "Het
  is een belangrijk communicatiemiddel in het
 Statussymbool sociale verkeer van jongeren", zegt Tiemessen,
4 "De mobiele telefoon is een status- "als je niet sms't, hoor je er niet bij."
 symbool", zegt Jo Groebel, hoogleraar9 Jo Groebel ziet het sms'je als de moderne
 massacommunicatie aan de Universiteit van variant op het liefdesbriefje dat vroeger stiekem
 Utrecht en directeur-generaal van het Europees de klas rondging of terloops in een jas gestopt
 Media-Instituut in Düsseldorf en Parijs. "Met werd. "Flirten per sms is bovendien een stuk
 een mobieltje op zak hoor je erbij. Het is stoer. veiliger", beweert hij. "Je kunt je boodschap
 Door met het nieuwste type op het schoolplein anoniem versturen en je hoeft niet bang te zijn
 te komen, laat je zien dat je op de hoogte bent dat je gaat stotteren of niet uit je woorden kunt
 van de laatste trends en dat je je die kunt komen. Bovendien is sms'en een stuk
 veroorloven." goedkoper dan bellen."
5 In tegenstelling tot andere statussymbolen 
 heeft de mobiele telefoon een belangrijke Duur
 meerwaarde, vindt Jo Groebel. "Het is geen10 Ouders begrijpen er vaak niets van. Bovendien
 nutteloos apparaat, maar een uitgekiend zien ze hun telefoonrekening schrikbarend
 communicatiemiddel. Waar je ook bent, je kunt stijgen. Niet alleen doordat hun kinderen vaker
 altijd meteen je gedachten doorgeven aan een en langer bellen en chatten op internet, maar
 ander. Bellen en sms'en zijn een uitstekend ook doordat ze steeds vaker een mobiel nummer
 middel om contact te onderhouden met bellen. "We hadden laatst thuis een
 vrienden en bekenden. Ik maak er zelf ook telefoonrekening van ? 500,-. Ik was verliefd
 dankbaar gebruik van", zegt de hoogleraar op een jongen en belde hem steeds op zijn mobiel.
 massacommunicatie, die het gesprek even Nu mag ik vanaf huis geen 06-nummers meer bellen.
 onderbreekt om zijn tweede mobiele telefoon te Dat moet ik doen met mijn eigen mobiele
 kunnen beantwoorden. telefoon", zegt een meisje in het onderzoek van
6 De gemiddelde Nederlander koopt elke Qrius.

naar een artikel van Corine van Zuthem
uit: Leeuwarder Courant, april 2002