1 | | Ik zit op het Spectrum College. Sinds kort | | | | Spreekuur |
| | ben ik een van de tien vertrouwensleerlingen op | | 4 | | Elke dag houden twee vertrouwensleerlingen |
| | het Utrechtse Spectrum College. Dat houdt in dat | | | | van het Spectrum College spreekuur. Leerlingen |
| | ik medeleerlingen probeer te helpen met het | | | | kunnen dan binnenkomen om te praten. Het kan |
| | oplossen van problemen, tenminste als zij dat | | | | ook gaan over problemen thuis, met je ouders of |
| | willen. Net als op andere scholen zijn er bij ons | | | | gewoon over waar je als meisje of jongen mee |
| | jongens en meisjes met problemen en wordt er | | | | kan zitten. Het is de bedoeling dat de |
| | gepest. Een van de docenten heeft het initiatief | | | | vertrouwensleerlingen oplossingen zoeken. Als |
| | genomen daar wat aan te doen. In Amerika en | | | | het te lastig is dan kunnen we de hulp inroepen |
| | Engeland doen ze dat al een paar jaar in samen- | | | | van de docent die ons ondersteunt en heeft |
| | werking met vertrouwensleerlingen en het werkt | | | | opgeleid. |
| | goed. Dat moet dus ook bij ons kunnen. | | 5 | | Vorig jaar waren er natuurlijk ook problemen |
| | | | | | op school. Toen heb ik ook al met leerlingen |
| | Het zit in me | | | | gesproken. Op het Spectrum College is de sfeer |
2 | | Ik voelde me meteen aangesproken om | | | | behoorlijk open. Nu is het wel handig dat |
| | vertrouwensleerling te worden. Ik begrijp mensen | | | | iedereen weet dat er tien vertrouwensleerlingen |
| | goed en help ze graag. Dat zit in me. Ook thuis | | | | zijn bij wie ze aan kunnen kloppen. |
| | probeer ik te bemiddelen als mijn zusjes of mijn | | 6 | | We zijn een echt team. Als ik zelf een pro- |
| | ouders ruzie maken, zodat het weer goed komt. | | | | bleem heb, ga ik ook naar een van de |
| | Dat is natuurlijk nog niet genoeg om vertrou- | | | | vertrouwensleerlingen toe. We hebben een |
| | wensleerling te worden. Ik heb daar, samen met | | | | geheimhoudingsplicht. Maar als het echt te |
| | de andere leerlingen die het wilden worden, een | | | | moeilijk wordt om het op te lossen, dan mogen |
| | cursus voor gevolgd. Daar heb ik geleerd hoe je | | | | we er iemand anders bij halen. Ik heb dat zelf nog |
| | de mensen het best kunt benaderen en op welke | | | | niet meegemaakt, we zijn nog maar net bezig. |
| | manier je hun de vragen moet stellen, zodat je | | | | |
| | erachter komt wat er werkelijk aan de hand is. Ik | | | | Voorbeeld voor anderen |
| | vind het een plicht voor mezelf om dit te doen. Ik | | 7 | | Het geeft een heel fijn gevoel als je merkt dat |
| | weet dat ik het goed kan, dan is het logisch dat ik | | | | je iemand hebt geholpen. Als vertrouwenspersoon |
| | er ook wat mee doe. | | | | ben je natuurlijk wel een voorbeeld voor andere |
3 | | Vorige week heb ik nog een ruzietje opgelost. | | | | leerlingen. Dat houdt in dat je je wel een beetje |
| | Twee meisjes waren aan het vechten op de gang. | | | | moet gedragen. Anders kunnen anderen jou niet |
| | Ik heb ze aangesproken en daarna hebben we het | | | | echt vertrouwen. |
| | uitgepraat. Maar ik loop natuurlijk niet de hele | | 8 | | Na mijn schooltijd wil ik verder leren. Ik wil |
| | dag door de school om problemen op te zoeken. | | | | bijvoorbeeld best graag stewardess worden. Het |
| | En als ik merk dat ze niet willen dat ik me ermee | | | | mensen helpen zit in me en dat komt bij zo'n |
| | bemoei, dan doe ik dat niet. Ik vraag van tevoren | | | | beroep prima van pas. Het zal nog moeilijk |
| | of ze willen dat het wordt opgelost. Willen ze dat | | | | worden om ook echt stewardess te worden, omdat |
| | niet, dan raad ik ze aan om wat minder met elkaar | | | | je daar minimaal havo voor moet hebben gedaan. |
| | om te gaan. Ik ga me verder niet opdringen. | | | | Misschien dat het me lukt. Dat zou heel mooi |
| | | | | | zijn. |