Background image

terug

Het belang van babbelen

Het belang van babbelen

1 Elke nieuwe baby is een wonder. De    kinderdagverblijven kritisch zijn bekeken,
 meeste mensen zien in een pasgeboren met name die crèches waar het personeel
 baby het beeld van onschuld en hulpeloos- op zoveel kindjes moet letten dat er geen
 heid. Maar in feite zien we in de wieg de tijd meer is voor een beetje brabbelen of
5 grootste geest die ooit bestond, de knapste75 lachen. Tavecchio: "Iedereen is er wel van
 leerling van het heelal. Overdreven mis- doordrongen dat het om een belangrijke
 schien, maar zo beschreven enkele Ameri- ontwikkelingsfase gaat. Maar het is de
 kaanse onderzoekers het nieuwe leven. vraag of iedereen ook doordrongen is van
2 Prof. dr. Marianne Riksen-Walraven de consequenties. Dat je in een crèche bij-
10 citeerde hen in een toespraak die zij hield80 voorbeeld één leidster op drie baby's zou
 toen zij hoogleraar werd aan de Universiteit moeten hebben, terwijl het nu in de praktijk
 van Nijmegen. Wat er na de geboorte ge- twee op negen is." Hij begrijpt de bezorgd-
 beurt, is volgens de onderzoekers heid over de begeleiding in de crèches.
 misschien nog wonderlijker dan de komst "Het gaat immers om het opbouwen van
15 van het kindje zelf. Ze zien het babybrein85 relaties."
 als een biologische computer die is7 Wat vinden andere deskundigen hier-
 ontworpen om inzicht te krijgen in de nog te van? De meerderheid is van het belang van
 ontdekken wereld. goede begeleiding doordrongen, maar
3 Het krijgen van inzicht ontstaat via een sommigen zeggen: "Welke consequenties
20 netwerk van verbindingen tussen90 verbind je eraan?" Je kunt ook de flexibi-
 zenuwcellen in de hersenen. Het aantal liteit van de kinderontwikkeling benadruk-
 zenuwcellen in de hersenen blijft een leven ken. Kinderen kunnen wel tegen een
 lang hetzelfde. Wat verandert, zo vertelde stootje. Je ziet bij jonge kinderen in de
 Riksen in haar toespraak, is het aantal ver- kinderopvang negatieve effecten, maar die
25 bindingen tussen de cellen. Vooral in de95 hebben niet altijd gevolgen in het verdere
 eerste levensjaren komen er heel veel leven.
 verbindingen bij. Bij de geboorte zijn het er8 De uitleg van de onderzoeksresultaten
 zo'n 2500 per zenuwcel. En als het kind van Belsky blijft voortdurend onderwerp van
 twee of drie jaar oud is, zijn het er 15.000 discussie. Prof. Riksen ziet verschil tussen
30 per cel geworden. Het is opmerkelijk dat100 de twee groepen kinderen die zijn
 het er op dat moment veel meer zijn dan bij onderzocht. De ene groep was minder dan
 een volwassene. tien uur per week in de crèche, de andere
4 De verbindingen staan voor het ver- groep dertig uur of meer. Volgens Riksen is
 mogen om te leren. Dat is dus bij baby's en de groep van dertig uur wat minder
35 peuters groter dan ooit in hun leven. "Ba-105 gehoorzaam, wat baldadiger. Andere
 by's hebben een ongelofelijk flexibel en collega's vragen zich af of er werkelijk een
 creatief brein", aldus Riksen. Als ouder doe verschil is. Het alternatief voor de crèche,
 je er verstandig aan om de creativiteit een dat is 'thuis'. "Maar zijn er thuis altijd
 steuntje te geven. En dat is simpel: even ouders, die zodanig reageren op hun baby
40 'babbelen' met het kind als je denkt dat het110 dat er een ideale afstemming ontstaat?"
 daar zin in heeft. "Dag hoppepoppetje van vraagt Tavecchio zich af. Weer andere
 me. Hoe gaat het nou met je?" Dat soort onderzoekers benadrukken dat uit
 onzinnig lijkende gesprekjes hebben hetzelfde onderzoek ook iets positiefs blijkt,
 betekenis. namelijk dat de langdurige crèchebewoners
545 "Het sterke punt van Riksen is dat je je115 taalvaardiger zijn.
 er als opvoeder van bewust moet zijn dat er9 "De kernvraag is of het wat balda-
 zo veel gebeurt bij een baby", vindt pro- diger zijn ook in het latere leven van die
 fessor Tavecchio van de Universiteit van kinderen doorwerkt", reageert Tavecchio.
 Amsterdam. "Het maken van de "Als dat werkelijk te bewijzen valt, dan zou
50 verbindingen in de hersenen gebeurt120 je je zorgen moeten maken. Maar daarover
 explosief in de eerste levensjaren", zegt hij. lopen de meningen uiteen. Dat je iets ziet
 "De meest kritische periode ligt in de eerste op de leeftijd van viereneenhalf wil niet
 negen tot achttien maanden. Juist dan zou zeggen dat het zo blijft. We weten dat niet.
 er een intensieve gevoelsband moeten zijn Andere omstandigheden kunnen later de
55 tussen opvoeder en kind. Communicatie is125 invloed van het kinderdagverblijf vermin-
 belangrijk voor de ontwikkeling van de deren. Je zou over drie of vijf jaar nog eens
 hersenen. Dat betekent veel oogcontact, naar diezelfde kinderen moeten kijken om
 praten, maar ook beweging met handen, te zien of er dan nog steeds verschil is."
 armen en hoofd", legt Tavecchio uit. "Als je10 Tavecchio wil het liefst langlopend
60 dat nalaat, dan mis je een kans. Baby's130 onderzoek opzetten. In zo'n onderzoek wil
 hongeren naar contacten en zijn veel beter hij ook de karakterverschillen tussen
 in het verwerken van informatie dan we kinderen meenemen. Want het ene kind is
 dachten. Dat moet je benutten". Het gaat snel prikkelbaar, het andere koppig. Hij
 volgens Taveccchio niet alleen om de geeft dan ook aan ouders het advies: "Kijk
65 hoeveelheid contacten. Belangrijk is ook de135 eerst eens goed naar de aard van het kind
 timing, erop inspelen als je merkt dat het en breng het liever pas bij drie of vier
 kind iets wil. maanden naar de opvang. Als je merkt dat
6 Professor Riksen heeft in haar het te veel indrukken krijgt, zoek dan een
 toespraak ook het onderzoek van de andere oplossing."
70 Amerikaan J. Belsky aangehaald, waarin

naar een artikel van Els Kemper
Haagse Courant, 6 april 2002