1 | Het klimaat verandert, zoveel is | 5 | Het zou een misvatting zijn om kli- | |||||
inmiddels wel zeker. De temperatuur | maatverandering af te doen als een | |||||||
loopt op, neerslagpatronen verande- | probleem dat op de lange baan ge | |||||||
ren, de kans op hittegolven neemt | 65 | schoven kan worden. De eerste effec- | ||||||
5 | toe, de zeespiegel stijgt. Stuk voor | ten van klimaatverandering tekenen | ||||||
stuk veranderingen die grote gevol- | zich nu al af. De bewijzen stapelen | |||||||
gen kunnen hebben voor recreatie | zich op: de sneeuwgrens in de Alpen | |||||||
en toerisme. Er zijn tenslotte maar | schuift al omhoog; er komen nu al | |||||||
weinig sectoren die zo afhankelijk | 70 | meer hittegolven voor; ook zien we | ||||||
10 | zijn van weer en klimaat als de toe- | een stijging van het aantal overstro- | ||||||
ristische bedrijfstak. Toch wordt er | mingen. Deze ontwikkelingen zijn van | |||||||
nog te weinig aandacht besteed aan | wezenlijk belang voor overheden en | |||||||
de mogelijke kansen die klimaatver- | private ondernemingen die overwe- | |||||||
andering aan het toerisme biedt, en | 75 | gen te investeren in toeristische | ||||||
15 | aan de eventuele bedreigingen. Om | ontwikkeling. | ||||||
daarin verandering te brengen is on- | 6 | Daarnaast moet niet de indruk ont- | ||||||
langs een internationaal netwerk | staan dat het toerisme de verandering | |||||||
van onderzoekers opgericht. | van het klimaat alleen lijdzaam onder- | |||||||
2 | Toeristen laten zich heel vaak lei- | 80 | gaat; het draagt namelijk ook in be- | |||||
20 | den door het klimaat. Ieder jaar trek- | langrijke mate bij aan het probleem. | ||||||
ken vele miljoenen reizigers vanuit het | Onlangs is gebleken dat het toerisme | |||||||
noordelijk deel van Europa naar het | in Nieuw-Zeeland veruit de belang- | |||||||
Middellandse Zeegebied om daar te | rijkste veroorzaker is van de stijging | |||||||
genieten van zon, zee en strand. On- | 85 | van de uitlaatgasuitstoot in dat land. | ||||||
25 | geveer honderd miljard euro vindt jaar- | Wereldwijd zijn recreatie en toerisme | ||||||
lijks zijn weg naar het zuiden. De kans | verantwoordelijk voor naar schatting | |||||||
is echter groot dat over enkele decen- | vijf procent van de uitlaatgasuitstoot. | |||||||
nia de temperatuur in het Middellandse | Door de snelle groei van het toerisme, | |||||||
Zeegebied ’s zomers zo hoog oploopt, | 90 | het toenemend gebruik van het vlieg- | ||||||
30 | dat toeristen zich er niet prettig meer | tuig en de trage verbetering van de | ||||||
bij voelen. | brandstof-efficiency van vliegtuigen zal | |||||||
3 | Klimaatverandering zal toeristen | dit percentage snel verder stijgen. | ||||||
vast niet van het reizen afhouden, | 7 | Naast klimaatverandering is milieu- | ||||||
maar de top tien van favoriete bestem- | 95 | beleid een niet te onderschatten factor. | ||||||
35 | mingen zou wel eens flink kunnen ver- | Op korte termijn heeft het milieubeleid | ||||||
anderen. Als het Middellandse Zeege- | waarschijnlijk zelfs grotere gevolgen | |||||||
bied ’s zomers te heet wordt, raakt | voor het toerisme dan de verandering | |||||||
misschien de Oostzeekust in trek. En | van het klimaat zelf. De uitlaatgasuit- | |||||||
als de sneeuwzekerheid in de Alpen- | 100 | stoot van het vliegverkeer telt nu nog | ||||||
40 | landen te laag wordt, komt wellicht | niet mee bij de milieu-afspraken die in | ||||||
Scandinavië naar voren als winter- | het Japanse Kyoto in 1997 gemaakt | |||||||
sportgebied. De mensen in het noor- | zijn en voor de vliegtuigbrandstof kero- | |||||||
den van Europa zullen waarschijnlijk | sine hoeft nog geen belasting te wor- | |||||||
hun vakantie vaker in eigen land door- | 105 | den betaald. Deze voorkeurspositie | ||||||
45 | brengen. In Nederland en in de landen | lijkt onhoudbaar. Als er werk wordt ge- | ||||||
om ons heen neemt de kans op mooi | maakt van de vermindering van uitlaat- | |||||||
zomerweer naar verwachting toe, | gasuitstoot, zal ook van de toeristische | |||||||
hoewel de grote wisselvalligheid blijft | sector een evenredige bijdrage worden | |||||||
bestaan. | 110 | verlangd. Aanzienlijke kostenverhogin- | ||||||
4 | 50 | Tegenover deze ontwikkeling staat | gen en dus prijsstijgingen in de lucht- | |||||
echter de grote kwetsbaarheid door | vaart zijn dan bijna onvermijdelijk. | |||||||
zeespiegelstijging. Zo is het nog maar | Vliegvakanties zullen daardoor veel | |||||||
de vraag of de brede Noordzeestran- | minder aantrekkelijk worden. Het lijdt | |||||||
den behouden kunnen blijven. Neder- | 115 | geen twijfel dat klimaatverandering en | ||||||
55 | land beschikt gelukkig over middelen | milieubeleid grote gevolgen zullen heb- | ||||||
om zichzelf tegen de stijgende zee- | ben voor het toerisme. Niet alleen in | |||||||
spiegel te beschermen. Voor een aan- | de verre toekomst, maar ook nu al. | |||||||
tal eilanden in de Stille Oceaan en het | ||||||||
Caraïbisch gebied is dat een stuk lasti- | Naar een artikel van J.A.Smits, | |||||||
60 | ger: zij worden dan ook rechtstreeks in | 120 | de Volkskrant, 3 juli 2003 | |||||
hun voortbestaan bedreigd. |