Background image

terug

Schooltaal of thuistaal

Schooltaal of thuistaal: wat leren jonge kinderen thuis?

1    In Nederland zijn alle onderwijs-    
 niveaus toegankelijk voor iedereen. Elk 
 kind kan uiteindelijk naar het MBO, het 
 HBO of de universiteit. Het maakt bij 
5 die keuze niet uit of je ouders nu ach- 
 ter de lopende band staan in een fa- 
 briek of directeur zijn van diezelfde fa- 
 briek. Maar sommige kinderen hebben schillen zijn tussen moeders in het ge-
 het moeilijk op school. Die kinderen bruik van schooltaal thuis. Er is daar-
10 hebben thuis wel Nederlands geleerd, bij gelet op de manier waarop en de
 maar hebben desondanks een taal-80 mate waarin ze schooltaal thuis gebrui-
 achterstand. Ze kunnen prima over ken. Daarvoor is onderzoek gedaan bij
 koetjes en kalfjes praten. Maar met vier Nederlandse gezinnen met een kind
 een gesprek over schoolvakken heb- dat net of bijna drie jaar oud was.
15 ben ze veel meer moeite.6    Verder is onderzocht of moeders bij
2    De taal die je thuis met je vrienden85 bepaalde activiteiten meer kenmerken
 of je ouders gebruikt om over alledaag- van schooltaal gebruiken dan bij ande-
 se dingen te praten, noemen we wel re activiteiten. Daarom zijn er opnames
 ‘thuistaal’. De taal van de school heet gemaakt bij zes verschillende activitei-
20 ook wel ‘schooltaal’. Dit is vooral ge- ten, zoals samen tafeldekken en daar
 schreven taal, maar je gebruikt deze90 na eten, het maken van figuurtjes met
 taal ook mondeling tijdens de lessen blokken en het praten over een praat-
 op school. Schooltaal verschilt op een plaat, een plaat waarop allerlei dingen
 aantal punten van thuistaal. De woor- te zien zijn.
25 den die mensen in schooltaal gebrui-7    De opdrachten waren verspreid
 ken, zijn bijvoorbeeld vaak moeilijker95 over twee verschillende dagen, zodat
 dan die in thuistaal. Bovendien hebben het niet te vermoeiend was voor de
 woorden in schooltaal vaak een speci- kinderen. Alles wat de moeders en de
 fieke betekenis. Zo is een cel in alle- kinderen zeiden bij de activiteiten, is
30 daagse taal een ruimte in een gevan- uitgeschreven. Ook alle versprekingen
 genis, terwijl het woord in de biologie100 en foutjes werden daarbij precies op-
 juist een deeltje is van het menselijk geschreven.
 lichaam. Ook zinnen zijn in schooltaal8    Alle moeders gebruikten soms ken-
 vaak moeilijker en langer dan in thuis- merken van schooltaal in hun taalaan-
35 taal. Een ander belangrijk verschil is, bod. De hoogopgeleide moeders de-
 dat mensen in schooltaal vaak praten105 den dat wel meer dan de moeders met
 over lastigere onderwerpen dan in een minder hoge opleiding. Ze ge-
 thuistaal. bruikten langere zinnen en meer ver-
3    Zoals gezegd leren veel Nederland- schillende woorden. En ze praatten
40 se kinderen thuis al Nederlands, vooral vooral ook meer over het waarom van
 van hun ouders. Om kinderen daarbij110 dingen. Bijvoorbeeld als twee moeders
 te helpen, passen ouders hun taalge- praten over een kraam van een groen-
 bruik aan het niveau van het kind aan. teman op de praatplaat. Daar is een
 Niet alle ouders doen dat evenveel en omgevallen kist met appels te zien. De
45 op dezelfde manier. Sommige ouders ene moeder liet haar kind nadenken
 gebruiken thuis korte zinnetjes en115 waarom dat gebeurde en legde dat zelf
 makkelijke woorden als ze tegen hun uit. De andere liet haar kind alleen
 kind praten. Zij praten ook vooral over zeggen dat de kist omviel en ging toen
 het hier en nu. Andere ouders doen verder met het opnoemen van allerlei
50 dat juist niet. Zij praten met hun kind soorten fruit. Kinderen met hoogopge-
 over dingen die langer geleden zijn ge-120 leide moeders maken dus thuis al
 beurd. Of ze praten met hun kind over meer kennis met schooltaal en met
 hoe dingen werken. Dit zijn kenmerken meer verschillende kenmerken daarvan,
 van schooltaal die kinderen op school dan kinderen met laagopgeleide
55 ook horen. moeders. Toch gebruiken ook deze
4    Niet duidelijk is of die ouders altíjd125 moeders soms kenmerken van school-
 kenmerken van schooltaal gebruiken in taal in hun taalaanbod. Alle moeders
 hun taalaanbod. Het is mogelijk dat ze deden dat vooral als zij samen met
 dat bijvoorbeeld alleen doen tijdens hun kind praatten over de praatplaat.
60 het voorlezen van prentenboekjes.9    Samen praten over zo’n praatplaat
 Wetenschappers denken dat vooral130 is voor kinderen een goede voorbe-
 kinderen met hoger opgeleide ouders reiding op de vaardigheden en de taal
 thuis al kennis maken met schooltaal. die ze op school nodig hebben. Ten-
 Op school kunnen zij zich dan gelijk minste, als ze niet alleen benoemen
65 richten op de inhoud van de lessen. Ze wat ze zien, maar ook nadenken over
 denken dat bij kinderen van ouders135 waarom dingen op de plaat gebeuren.
 met een kortere opleiding dit veel min- Daarbij hebben ze dan wel hulp nodig
 der het geval is. Die kinderen moeten van hun moeder, die er al meer erva-
 op school dan eerst de schooltaal le- ring mee heeft. Het zou daarom goed
70 ren voor ze de inhoud van de lessen zijn om moeders te stimuleren samen
 kunnen begrijpen. Dat kost hun al zo140 met hun kind te praten over praatpla-
 veel moeite, dat ze niet genoeg leren ten. Daarop moeten dan veel verschil-
 van de lessen zelf. lende dingen te zien zijn. Zo is er voor
5    In een onderzoek naar het taalaan- elk kind wel iets leuks en steeds iets
75 bod in Nederlandse gezinnen is geke- nieuws om over te praten.
 ken naar de vraag of er inderdaad ver-
  Naar een scriptie van Geke Hootsen,
  Schooltaal thuis bij moeders met
  driejarige kinderen, Tilburg, 2006