1 | | Elke groep heeft haar eigen spelregels. Die | | | | niet. Wij zijn buitenbeentjes en daar voelen wij |
| | staan nooit op papier, maar zitten verstopt in de | | | | ons goed bij. Het liefst zit ik in een klas waarin |
| | hoofden van de groepsleden. Wanneer hoor je | | | | iedereen heel close is met elkaar, jongens en |
| | erbij? Wat moet je doen en wat moet je laten? | | | | meisjes. |
| | Een interview met Lisette (15). | | 5 | | Als er ruzie is in de groep, dan trek ik me dat |
2 | | "Veel mensen vinden me maar een hippie. | | | | aan. Dan wil ik iets doen waardoor het weer goed |
| | Maar ik wil niet in een hokje worden gestopt. Ik | | | | komt. Maar dat is soms moeilijk. Je kunt niet |
| | wil eruit zien zoals ik ben. Op sommige dagen | | | | zeggen: jullie moeten het weer goed maken, |
| | draag ik kleren in alle kleuren van de regenboog. | | | | omdat ik het wil. Dat moet toch iedereen zelf |
| | En op andere dagen vooral zwart of blauw. Ik | | | | doen. |
| | houd van broeken met wijde pijpen. Het liefst | | 6 | | Vorig jaar zat er een meisje bij ons in de klas |
| | koop ik ze tweedehands. Deze broek kostte maar | | | | dat heel anders was dan de meeste meiden in de |
| | drie euro! | | | | klas. Niemand mocht haar. Ik vond haar zielig. Ik |
3 | | Onze groep is heel hecht. Vorig jaar hebben | | | | wilde dat ze niet zo verlegen was. Dat ze zich |
| | we samen een musical gedaan. Dat brengt je nog | | | | durfde te laten zien. Ze werd gepest en ik was de |
| | dichter bij elkaar. Je kunt bij elkaar terecht als je | | | | enige die voor haar opkwam. Ik probeerde haar |
| | het moeilijk hebt. We zijn een stelletje | | | | bij onze groep te betrekken. Toen ging ze me |
| | alternatievelingen. Maar toch zien we er niet | | | | ontzettend na-apen en claimen. Als ik met |
| | allemaal hetzelfde uit. Er zitten ook normalo's in | | | | anderen omging, nam ze me dat heel erg kwalijk. |
| | onze groep. Nou ja, 'normaal' is niet het goede | | | | Uiteindelijk is ze van school gegaan en daarvan |
| | woord, maar je snapt wat ik bedoel. Trouwens, | | | | gaf ze mij de schuld. Gelukkig nam de groep het |
| | het uiterlijk is belangrijk, maar karakter nog veel | | | | voor me op, maar ik heb het er heel moeilijk mee |
| | meer. | | | | gehad. Ik hoef haar nooit meer te zien. Ik weet nu |
4 | | Met de anderen in onze klas hebben we | | | | wat haat is en toch ben ik heel vredelievend. Ik |
| | minder contact. Misschien komt dat omdat ze | | | | wil niet dat er oorlog in de wereld is en ruzie in |
| | ouder zijn dan wij. Zij hebben meer | | | | de groep. Ja, dat hoort veel meer bij mij." |
| | belangstelling voor leerlingen uit andere klassen. | | | | |
| | Wij horen niet tot de top tien van de meest | | | | naar: een artikel van Jos van Hest |
| | populaire leerlingen. Maar dat willen wij ook | | | | uit: Blikopener 3, 1999 |