Vriendschap zonder verplichtingen |
1 | | | Sociale netwerken zoals Hyves, | | | 75 | | Vroeger waren die nog zeer hecht, |
| | | Facebook en Twitter zeggen dat je | | | | | sociaal en controlerend. Gemeen- |
| | | altijd in contact staat met je vrienden. | | | | | schappen zijn steeds vluchtiger |
| 5 | | Maar stellen die vriendschappen ook | | | | | geworden: je hebt makkelijker |
| | | iets voor? Of gaat het vooral om | | | | | toegang en ze zijn vrijblijvender. |
| | | zelfpromotie? Jos de Mul, filosoof, | | 8 | 80 | | Volgens De Mul zijn we niet |
| | | heeft zijn bedenkingen over de | | | | | minder sociaal geworden, maar zijn |
| | | waarde van meer dan honderd | | | | | de sociale contacten vluchtiger van |
| 10 | | vriendschappen die mensen gemid- | | | | | aard geworden. Dat zien we terug in |
| | | deld hebben op netwerken als Hyves, | | | | | de sociale netwerken. “Facebook is |
| | | Facebook en Twitter. “Het is vriend- | | | 85 | | meer een bekendennetwerk dan een |
| | | schap light, net als bij frisdrank. | | | | | vriendschapsnetwerk. Het aantal |
| | | Vriendschap zonder verplichtingen. | | | | | echte vrienden is in Nederland echter |
| 15 | | Je kunt er heel makkelijk in en uit. En | | | | | nauwelijks afgenomen.” |
| | | op internet is dat helemaal makkelijk: | | | | | -De mens heeft altijd behoefte |
| | | met één klik.” | | | 90 | | gehad contact te onderhouden met |
2 | | | Al deze netwerken hebben een | | | | | anderen. Nieuwe media zoals Hyves |
| | | nieuwe dimensie gegeven aan | | | | | en Facebook voldoen aan deze |
| 20 | | menselijke relaties. Brengen deze | | | | | behoefte, doordat deze media mak- |
| | | afstandsrelaties de mensen dichter | | | | | kelijk toegankelijk zijn en doordat ze |
| | | bij elkaar of leiden ze juist tot meer | | | 95 | | een ideaal middel zijn om je te |
| | | eenzaamheid? Stellen die vriend- | | | | | presenteren. Antheunis, universitair |
| | | schappen wel iets voor of zijn ze niet | | | | | docent sociale aspecten van nieuwe |
| 25 | | meer dan een handig hulpmiddel? | | | | | media, zegt daarover: “Op internet is |
| | | Essentiële vraag is dan natuurlijk: | | | | | het heel makkelijk je op je beste |
| | | wat is vriendschap? Door de tijd | | | 100 | | manier te onderscheiden. Je kunt je |
| | | heen bestaat hierover een vrij een- | | | | | daar goed profileren. Je hebt op |
| | | duidig beeld: dingen delen. Dat kun- | | | | | internet namelijk meer controle over |
| 30 | | nen activiteiten zijn, interesses en | | | | | je eigen positie dan in de fysieke |
| | | vaak intieme gedachten. | | | | | wereld¹, bijvoorbeeld door een iets |
3 | | | Er zijn, ruwweg, drie soorten | | | 105 | | mooiere foto op je pagina te |
| | | vriendschap. De eerste is gebaseerd | | | | | plaatsen. Je kunt dus optimaliseren |
| | | op nut. Je sluit vriendschap omdat je | | | | | wie je bent, zonder te liegen. Daaren- |
| 35 | | via de ander bijvoorbeeld hogerop | | | | | tegen is in de echte wereld het non- |
| | | kunt komen in je werk of omdat de | | | | | verbale, zoals blozen, weer belang- |
| | | ander erg geliefd is en dat dan ook | | | 110 | | rijker.” |
| | | op jou afstraalt. Dat is geen lang- | | 9 | | | Ondanks de rijkelijk bestede tijd |
| | | durige vriendschap. Zodra het voor- | | | | | op sociale netwerken, zijn er echter |
| 40 | | deel voorbij is, is ook de vriendschap | | | | | maar weinig pure |
| | | voorbij. | | | | | onlinevriendschappen. De meeste |
4 | | | De tweede soort is gebaseerd op | | | 115 | | vriendschappen op de sociale net- |
| | | plezier, genot. Je bent vrienden | | | | | werken zijn vriendschappen tussen |
| | | omdat het gewoon fijn is om samen | | | | | mensen die elkaar al in de fysieke |
| 45 | | dingen te doen, bijvoorbeeld samen | | | | | wereld, offline, hebben ontmoet, |
| | | naar de kroeg gaan. Als die reden | | | | | benadrukt zowel De Mul als |
| | | wegvalt, eindigt de vriendschap. | | | 120 | | Antheunis. Internet is meer een |
| | | Deze vriendschappen duren wel | | | | | aanvulling dan een vervanging. |
| | | langer dan voordeelvriendschappen. | | | | | Ongeveer veertien procent ontstaat |
5 | 50 | | De derde vorm is gebaseerd op | | | | | online. Het grootste deel stopt of gaat |
| | | welwillendheid, en is dus de meest | | | | | elkaar ook in de fysieke wereld zien. |
| | | zuivere. Je waardeert het karakter | | 10 | 125 | | Sociale netwerken blijken tot nu |
| | | van de ander en om die reden word | | | | | toe niet meer of minder dan een |
| | | je vrienden. Dit noemen we | | | | | toegankelijk communicatiemiddel te |
| 55 | | doorgaans ware vriendschap. | | | | | zijn. Ondanks alle bedenkingen en |
| | | Vrienden door dik en dun. | | | | | neveneffecten, hebben de sociale |
6 | | | Er is onderzoek gedaan naar hoe- | | | 130 | | netwerken, volgens zowel De Mul als |
| | | veel vrienden Nederlanders hebben | | | | | Antheunis, een positief effect op het |
| | | die op deze laatste vorm zijn | | | | | sociaal leven van degenen die er |
| 60 | | gebaseerd. Dat zijn er tussen de drie | | | | | gebruik van maken. Zij vinden het |
| | | en zes. In de Verenigde Staten is dat | | | | | immers prettig communiceren. |
| | | aantal de laatste jaren afgenomen | | 11 | 135 | | Het is volgens De Mul nog te |
| | | van vier naar twee. Een reden daar- | | | | | vroeg om te zeggen dat er een ver- |
| | | voor zou kunnen zijn dat mensen het | | | | | andering plaatsvindt. Wie weet, |
| 65 | | erg druk hebben en daardoor geen | | | | | filosofeert Antheunis, hebben we |
| | | tijd hebben voor vriendschappen. Dat | | | | | over veertig, vijftig jaar alleen nog |
| | | zou de mensen individualistischer en | | | 140 | | maar via sociale media contact met |
| | | minder sociaal maken. | | | | | anderen. “Maar momenteel is de |
7 | | | Volgens de sociologen | | | | | behoefte aan face-to-facecontact nog |
| 70 | | Duyvendak en Hurenkamp is de | | | | | te groot. Ondanks alle mogelijkheden |
| | | individualisering in Nederland een | | | | | van de sociale media ontmoeten |
| | | fabeltje. Volgens deze wetenschap- | | | 145 | | mensen elkaar nog steeds het liefst |
| | | pers is er eerder sprake van het | | | | | in het echt.” |
| | | veranderen van gemeenschappen. | | | | | |
| | | | | | | | |