Background image

terug

Veertig vrachtwagens op één binnenvaartschip

Veertig vrachtwagens op één binnenvaartschip
1    Opa Van der Linden was in de vorige    Platz. “Complete uitvoering van de
 eeuw binnenvaartschipper. Omdat hij zijn wensen van de klant is een vereiste.”
 vracht uit Rotterdam in het Brabantse6    Voor Nederland zou meer vervoer via
 Drunen moest afleveren, maar met de binnenvaart positief zijn; ruim de helft
5 zijn schip maar tot Waalwijk kon komen,75 van de West-Europese binnenvloot vaart
 besloot hij met auto’s zijn lading vanaf de onder Nederlandse vlag. Al is volledige
 Waalwijkse haven verder over de weg te transportservice niet zo eenvoudig te
 vervoeren. Uit dat familiebedrijfje groeide verwezenlijken, denkt Kees de Vries,
 het Regionaal Overslagcentrum directeur van Schuttevaer, de Neder-
10 Waalwijk, waarover kleinzoon John van80 landse belangenvereniging voor de
 der Linden nu de leiding heeft. Aan zijn binnenvaart. Veel binnenvaartschippers
 kade tilt een heftruck containers uit een zijn zelfstandige ondernemers en varen
 klein binnenvaartschip; er passen 24 maar met één of twee schepen. “Dat ze
  een kraan of vervoer erbij moeten
 85 regelen, is gemakkelijk gezegd, maar
  voor veel schippers ingewikkeld om te
  realiseren.”
 7    De Vries ziet liever dat bedrijven bij
  de keuze van hun locatie juist kijken of er
 90 vaarwater in de buurt is. “Daar moeten
  bedrijven dan ook subsidie voor krijgen”,
  meent hij. Want zodra er sprake is van
  voor- of natransport moeten de goederen
  ook weer overgeslagen worden van schip
 grote of 48 kleine containers in. De95 naar truck. Dat kost tijd en moeite en dus
15 containers slaat hij op zijn terrein op of hij stijgen de kosten weer.
 vervoert ze direct met vrachtauto’s naar8    Die tijd en moeite is al snel reden toch
 zijn klanten. Hij biedt scheepvaart aan in voor direct vervoer over de weg te
 combinatie met vervoer over de weg. kiezen. Daar heeft John van der Linden
2    “Dat zou veel meer moeten100 in Waalwijk een mooi voorbeeld van. Hij
20 gebeuren”, zegt econoom Tilman Platz, vervoert al jaren gevaarlijke chemische
 die onlangs promoveerde aan de stoffen voor chemiebedrijf DSM vanuit de
 Radboud Universiteit Nijmegen. Platz Rotterdamse haven. Dat gebeurde altijd
 constateerde in zijn proefschrift dat de over het water, maar sinds enkele
 binnenvaart nog veel te weinig benut105 maanden komen de stoffen op een
25 wordt, met name voor het vervoer van andere locatie binnen, waar geen binnen-
 containers. De binnenvaart neemt slechts vaartschip kan komen. Dus besloot Van
 5 procent van het totale Europese der Linden de stoffen meteen in de
 vrachtvervoer voor zijn rekening. Volgens vrachtauto te laden.
 Platz kunnen de Europese rivieren met9110    Platz: “Ook in de havens zelf valt nog
30 gemak twee keer zoveel vracht aan als tijd te winnen. Veel havens in bijvoor-
 op dit moment. Om succesvol te beeld Frankrijk zijn niet 24 uur per dag
 concurreren met vervoer over de weg open of de sluizen zijn niet standaard
 moet, volgens hem, vrachtvervoer over bemand, zodat schepen niet kunnen
 water op drie gebieden goed scoren:115 doorvaren. Vaak ook zijn bruggen te laag
35 geld, tijd en dienstverlening. of waterwegen niet diep genoeg. Dat
3    De Europese Commissie pleit al jaren komt de betrouwbaarheid van de levering
 voor meer vervoer over water. Het is niet ten goede: bij een lage waterstand
 goedkoper, ontlast de drukke snelwegen kan een binnenvaartschip in plaats van
 in Europa en is beter voor het milieu.120 1.500 ton ineens bijvoorbeeld maar 600
40 Vrachtschepen stoten per 1.000 kilo ton vervoeren, terwijl een uitgediepte
 vracht zes maal minder CO2 uit dan vaarweg een minimumdiepte garandeert.
 vrachtauto’s. En: in een middelgroot De verschuiving van transport van weg
 binnenvaartschip van bijna 70 meter past naar water zal dus alleen kunnen groeien
 al snel de inhoud van veertig125 als de infrastructuur van de vaarwegen
45 vrachtwagens. Daarnaast heeft zo’n wordt verbeterd.” De Vries van
 schip niet alleen geen last van files, het Schuttevaer vindt: “De oplossing van dat
 veroorzaakt er ook geen. probleem ligt toch echt bij de overheid.
4    Het vervoer over de weg blijft des- Vrachtwagenchauffeurs leggen toch ook
 ondanks verreweg het populairst. Het130 niet zelf snelwegen aan?”
50 aandeel scheepvaart binnen het vracht-10    “Het is niet helemaal fair om voor
 vervoer wil maar niet stijgen, ondanks de een grotere binnenvaartsector in Europa
 subsidie die de Europese Commissie al alleen naar de overheid te wijzen”, vindt
 jaren verstrekt aan bedrijven die hun schipper Ronald Versloot. “Het wordt wel
 vervoer verplaatsen van weg naar water135 degelijk tijd om onze blik eens te
55 of spoor. Dit jaar werd het bedrag dat verruimen en het voorstel van econoom
 bedrijven krijgen per 500 tonkilometer Platz voor complete dienstverlening
 zelfs verdubbeld van 1 naar 2 euro. serieus te nemen. Collectief zouden we
 Jaarlijks stelt Brussel 62 miljoen euro veel meer kunnen regelen wat opslag en
 beschikbaar voor bedrijven die proberen140 overslag betreft. Zo’n nieuwe logistieke
60 om het vervoer op de weg te ontlasten. keten zou best te organiseren zijn. De
5    “Om de binnenvaart echt te laten binnenvaart mag dan een individualis-
 groeien, moet vooral de transportservice tische branche zijn, waarin schippers
 beter”, meent onderzoeker Platz. “Omdat van nature geïsoleerd’ waren, maar die
 niet alle bedrijven in de buurt van een145 tijden zijn voorbij. Ook op een schip is op
65 waterweg liggen, moet de vervoerder het gebied van communicatie en techniek
 transport van deur tot deur aanbieden. tegenwoordig van alles mogelijk,” aldus
 Pas als het vervoer soepel verloopt en de Versloot.
 klant geen extra moeite hoeft te doen 
 voor vervoer van zijn goederen over Naar een artikel van Annemarie Kas,
70 water, wordt het ook aantrekkelijk”, zegt150 NRC Next, 3 september 2009