Veertig vrachtwagens op één binnenvaartschip |
1 | | | Opa Van der Linden was in de vorige | | | | | Platz. “Complete uitvoering van de |
| | | eeuw binnenvaartschipper. Omdat hij zijn | | | | | wensen van de klant is een vereiste.” |
| | | vracht uit Rotterdam in het Brabantse | | 6 | | | Voor Nederland zou meer vervoer via |
| | | Drunen moest afleveren, maar met | | | | | de binnenvaart positief zijn; ruim de helft |
| 5 | | zijn schip maar tot Waalwijk kon komen, | | | 75 | | van de West-Europese binnenvloot vaart |
| | | besloot hij met auto’s zijn lading vanaf de | | | | | onder Nederlandse vlag. Al is volledige |
| | | Waalwijkse haven verder over de weg te | | | | | transportservice niet zo eenvoudig te |
| | | vervoeren. Uit dat familiebedrijfje groeide | | | | | verwezenlijken, denkt Kees de Vries, |
| | | het Regionaal Overslagcentrum | | | | | directeur van Schuttevaer, de Neder- |
| 10 | | Waalwijk, waarover kleinzoon John van | | | 80 | | landse belangenvereniging voor de |
| | | der Linden nu de leiding heeft. Aan zijn | | | | | binnenvaart. Veel binnenvaartschippers |
| | | kade tilt een heftruck containers uit een | | | | | zijn zelfstandige ondernemers en varen |
| | | klein binnenvaartschip; er passen 24 | | | | | maar met één of twee schepen. “Dat ze |
| | | | | | | | een kraan of vervoer erbij moeten |
| | | | | 85 | | regelen, is gemakkelijk gezegd, maar |
| | | | | | | voor veel schippers ingewikkeld om te |
| | | | | | | realiseren.” |
| | | | 7 | | | De Vries ziet liever dat bedrijven bij |
| | | | | | | de keuze van hun locatie juist kijken of er |
| | | | | 90 | | vaarwater in de buurt is. “Daar moeten |
| | | | | | | bedrijven dan ook subsidie voor krijgen”, |
| | | | | | | meent hij. Want zodra er sprake is van |
| | | | | | | voor- of natransport moeten de goederen |
| | | | | | | ook weer overgeslagen worden van schip |
| | | grote of 48 kleine containers in. De | | | 95 | | naar truck. Dat kost tijd en moeite en dus |
| 15 | | containers slaat hij op zijn terrein op of hij | | | | | stijgen de kosten weer. |
| | | vervoert ze direct met vrachtauto’s naar | | 8 | | | Die tijd en moeite is al snel reden toch |
| | | zijn klanten. Hij biedt scheepvaart aan in | | | | | voor direct vervoer over de weg te |
| | | combinatie met vervoer over de weg. | | | | | kiezen. Daar heeft John van der Linden |
2 | | | “Dat zou veel meer moeten | | | 100 | | in Waalwijk een mooi voorbeeld van. Hij |
| 20 | | gebeuren”, zegt econoom Tilman Platz, | | | | | vervoert al jaren gevaarlijke chemische |
| | | die onlangs promoveerde aan de | | | | | stoffen voor chemiebedrijf DSM vanuit de |
| | | Radboud Universiteit Nijmegen. Platz | | | | | Rotterdamse haven. Dat gebeurde altijd |
| | | constateerde in zijn proefschrift dat de | | | | | over het water, maar sinds enkele |
| | | binnenvaart nog veel te weinig benut | | | 105 | | maanden komen de stoffen op een |
| 25 | | wordt, met name voor het vervoer van | | | | | andere locatie binnen, waar geen binnen- |
| | | containers. De binnenvaart neemt slechts | | | | | vaartschip kan komen. Dus besloot Van |
| | | 5 procent van het totale Europese | | | | | der Linden de stoffen meteen in de |
| | | vrachtvervoer voor zijn rekening. Volgens | | | | | vrachtauto te laden. |
| | | Platz kunnen de Europese rivieren met | | 9 | 110 | | Platz: “Ook in de havens zelf valt nog |
| 30 | | gemak twee keer zoveel vracht aan als | | | | | tijd te winnen. Veel havens in bijvoor- |
| | | op dit moment. Om succesvol te | | | | | beeld Frankrijk zijn niet 24 uur per dag |
| | | concurreren met vervoer over de weg | | | | | open of de sluizen zijn niet standaard |
| | | moet, volgens hem, vrachtvervoer over | | | | | bemand, zodat schepen niet kunnen |
| | | water op drie gebieden goed scoren: | | | 115 | | doorvaren. Vaak ook zijn bruggen te laag |
| 35 | | geld, tijd en dienstverlening. | | | | | of waterwegen niet diep genoeg. Dat |
3 | | | De Europese Commissie pleit al jaren | | | | | komt de betrouwbaarheid van de levering |
| | | voor meer vervoer over water. Het is | | | | | niet ten goede: bij een lage waterstand |
| | | goedkoper, ontlast de drukke snelwegen | | | | | kan een binnenvaartschip in plaats van |
| | | in Europa en is beter voor het milieu. | | | 120 | | 1.500 ton ineens bijvoorbeeld maar 600 |
| 40 | | Vrachtschepen stoten per 1.000 kilo | | | | | ton vervoeren, terwijl een uitgediepte |
| | | vracht zes maal minder CO2 uit dan | | | | | vaarweg een minimumdiepte garandeert. |
| | | vrachtauto’s. En: in een middelgroot | | | | | De verschuiving van transport van weg |
| | | binnenvaartschip van bijna 70 meter past | | | | | naar water zal dus alleen kunnen groeien |
| | | al snel de inhoud van veertig | | | 125 | | als de infrastructuur van de vaarwegen |
| 45 | | vrachtwagens. Daarnaast heeft zo’n | | | | | wordt verbeterd.” De Vries van |
| | | schip niet alleen geen last van files, het | | | | | Schuttevaer vindt: “De oplossing van dat |
| | | veroorzaakt er ook geen. | | | | | probleem ligt toch echt bij de overheid. |
4 | | | Het vervoer over de weg blijft des- | | | | | Vrachtwagenchauffeurs leggen toch ook |
| | | ondanks verreweg het populairst. Het | | | 130 | | niet zelf snelwegen aan?” |
| 50 | | aandeel scheepvaart binnen het vracht- | | 10 | | | “Het is niet helemaal fair om voor |
| | | vervoer wil maar niet stijgen, ondanks de | | | | | een grotere binnenvaartsector in Europa |
| | | subsidie die de Europese Commissie al | | | | | alleen naar de overheid te wijzen”, vindt |
| | | jaren verstrekt aan bedrijven die hun | | | | | schipper Ronald Versloot. “Het wordt wel |
| | | vervoer verplaatsen van weg naar water | | | 135 | | degelijk tijd om onze blik eens te |
| 55 | | of spoor. Dit jaar werd het bedrag dat | | | | | verruimen en het voorstel van econoom |
| | | bedrijven krijgen per 500 tonkilometer | | | | | Platz voor complete dienstverlening |
| | | zelfs verdubbeld van 1 naar 2 euro. | | | | | serieus te nemen. Collectief zouden we |
| | | Jaarlijks stelt Brussel 62 miljoen euro | | | | | veel meer kunnen regelen wat opslag en |
| | | beschikbaar voor bedrijven die proberen | | | 140 | | overslag betreft. Zo’n nieuwe logistieke |
| 60 | | om het vervoer op de weg te ontlasten. | | | | | keten zou best te organiseren zijn. De |
5 | | | “Om de binnenvaart echt te laten | | | | | binnenvaart mag dan een individualis- |
| | | groeien, moet vooral de transportservice | | | | | tische branche zijn, waarin schippers |
| | | beter”, meent onderzoeker Platz. “Omdat | | | | | van nature geïsoleerd’ waren, maar die |
| | | niet alle bedrijven in de buurt van een | | | 145 | | tijden zijn voorbij. Ook op een schip is op |
| 65 | | waterweg liggen, moet de vervoerder | | | | | het gebied van communicatie en techniek |
| | | transport van deur tot deur aanbieden. | | | | | tegenwoordig van alles mogelijk,” aldus |
| | | Pas als het vervoer soepel verloopt en de | | | | | Versloot. |
| | | klant geen extra moeite hoeft te doen | | | | | |
| | | voor vervoer van zijn goederen over | | | | | Naar een artikel van Annemarie Kas, |
| 70 | | water, wordt het ook aantrekkelijk”, zegt | | | 150 | | NRC Next, 3 september 2009 |