Background image

terug

Liever niet geliefd

Liever niet geliefd

 (1) Op heel jonge leeftijd schreeuwen    veel sporten. En vrouwen vallen op
 kinderen al om aandacht en vooral om door er mooi uit te zien.
 die van hun ouders. Maar rond hun (5) Volgens De Bruijn hebben populai-
 twaalfde begint de bewuste wens naar re mensen ook andere hobby’s dan
5 populariteit pas echt flink te kriebelen.70 impopulaire mensen. Want je moet
 Vanaf dat moment willen ze vooral natuurlijk wel aan je status blijven wer-
 aandacht van hun leeftijdsgenoten. Als ken. Minder populaire personen hou-
 je populair bent, krijg je aandacht. En den zich bezig met eenzame activiteiten
 dan vooral van de andere sekse. zoals computeren en dingen verza-
10 (2) Ontwikkelingspsycholoog Eddy de75 melen. Maar populaire mensen beste-
 Bruijn van de Universiteit van Amster- den hun tijd vooral aan het onderhou-
 dam denkt dat we de verklaring hier- den van relaties. Dat betekent: buiten
 voor ook vanuit de biologie kunnen de deur eten, winkelen, naar de bios-
 geven. “De populariteitsstrijd is één coop gaan en veel bellen. Dat zijn dus
15 grote voortplantingsstrategie. Jongeren80 ook weer kostbare bezigheden.
 zijn zich daar zelf misschien niet (6) Populair worden is nog maar het
 bewust van, maar uiteindelijk zijn ze halve werk. Populair blijven is een stuk
 allemaal op zoek naar een geschikte lastiger. Niet iedereen kan tegelijkertijd
 partner.” Het klinkt misschien wat raar, populair zijn. In elke omgeving is maar
20 maar volgens De Bruijn hebben de85 een handjevol populaire plekken be-
 populaire jongeren dan ook vaker seks schikbaar. Daarvan zijn vele voorbeel-
 dan minder populaire jongeren. den te geven. De Bruijn: “Populaire
 (3) Jan Kornelis Dijkstra, socioloog meisjes roddelen bijvoorbeeld altijd en
 aan de Rijksuniversiteit Groningen, overal. Bijvoorbeeld door het gerucht
25 ziet nog een andere biologische oor-90 te verspreiden dat iemand vreemd
 zaak voor de snel stijgende drang naar gaat. Zo proberen ze concurrenten
 aandacht in de puberteit. Jongeren buiten te sluiten. Want jongens willen
 worden ineens in versneld tempo geen meisje dat met een ander gaat.
 biologisch volwassen. Maar hun socia- Populaire jongens delen gewoon
30 le volwassenheid blijft achter. Ze krij-95 regelmatig een klap uit. Of ze schelden
 gen niet plotseling meer verantwoorde- iemand in het openbaar hard uit. Dit
 lijkheid of andere bijkomende voorde- nare gedrag vindt niet alleen op school
 len. Daar balen ze van. Ze mogen nog plaats. Ook volwassen vrouwen
 niet autorijden en alcohol drinken is zeggen de meest gemene dingen over
35 volgens de wet ook nog niet toege-100 andere dames die ze uit het zicht
 staan. In sociaal opzicht gelden voor willen hebben. Volwassen mannen
 hen dus lang niet dezelfde regels als kopen gewoon een grote auto om hun
 voor hun ouders. Maar hun lichaam concurrenten te overtreffen.”
 voelt zich wel steeds meer volwassen. (7) Populair blijven kost dus veel tijd
40 Daarom gaan jongeren een andere105 en geld. Om je plek te verdedigen,
 manier zoeken om hun onafhankelijk- moet je ook nog eens gemeen en
 heid te tonen. Ze gaan bijvoorbeeld soms gewelddadig zijn. Dat klinkt
 roken, drinken, drugs gebruiken en de allemaal niet echt aantrekkelijk.
 wet overtreden. Niet iedereen durft (8) Volgens Dijkstra is het belangrijkste
45 dat. Degenen die dit als eersten doen,110 voordeel van populair zijn, dat je
 zijn een rolmodel voor de rest. invloed hebt. Je hebt toegang tot
 (4) Volgens Dijkstra is fysieke aantrek- mensen die je kunt inzetten voor jouw
 kelijkheid de belangrijkste voorwaarde wensen. Dankzij je aantrekkingskracht
 voor populariteit. Dat zegt iets over je willen anderen dingen voor je doen.
50 natuurlijke toestand. Die zegt weer iets115 Dat geeft macht. In het verlengde
 over je geschiktheid als partner, want hiervan ligt een tweede voordeel. Als
 populariteit is slechts het mechanisme je populair bent, heb je de partners
 om een hoger doel te bereiken: kinde- voor het uitkiezen. Populariteit is dan
 ren krijgen. Dat aantrekkelijke uiterlijk ook niet bedoeld om leuk te zijn. Het is
55 kun je bereiken door hippe merkkle-120 gewoon noodzakelijk voor de ‘beste
 ding aan te trekken en veel aandacht vorm’ van voortplanting: met de sterk-
 aan jezelf te besteden. Kleding is al ste man of de mooiste vrouw van de
 lang niet meer bedoeld om je warm te apenrots.
 houden, maar om op te vallen. Je moet (9) Populariteit is eigenlijk ook geen
60 het eigenlijk zo zien: de wereld bestaat125 goed woord. Het woord is te vriendelijk
 uit een heleboel apenrotsjes. Om daar- en te aantrekkelijk. Want populair zijn
 op de baas te zijn, moet je beter, is helemaal niet leuk. Je moet er
 mooier en sterker zijn dan de rest. ontzettend veel voor doen. En bijna
 Mannen laten daarom vaak zien hoe niemand vindt je echt aardig.
65 stoer ze zijn. Dat betekent onder meer:

Naar een artikel van Antje Veld,
Quest, februari 2009