Background image

terug

Fouten maken, toegeven of niet?

Fouten maken, toegeven of niet?

 (1) In de wachtkamer van Het Oog-    worden voorkomen. Maar daardoor
 ziekenhuis Rotterdam staan twee wordt er hooguit geleerd van fouten
 beeldschermen. Op beide is een oog met ernstige gevolgen. Jammer, want
 te zien. De wachtenden in de wacht-85 vergelijkbare fouten zijn vaak al eerder
5 kamer kijken aandachtig toe: in de opgetreden, maar dan zonder grote
 operatiekamer worden de ogen van effecten. En zonder dat ervan geleerd
 hun familieleden geopereerd. Met is.”
 deze live-operaties probeert Het (4) “Niets werkt zo nadelig als een
 Oogziekenhuis in Rotterdam het aantal90 foutenmijdende cultuur, een cultuur
10 medische missers terug te dringen. waarin men fouten hard bestraft”, weet
 Niet door streng op te treden tegen Van Dyck, die al zo'n vijftien jaar
 artsen die fouten maken, maar juist onderzoek doet naar hoe bedrijven en
 door over fouten niet langer geheim- organisaties met fouten omgaan.
 zinnig te doen. “We stimuleren dat95 “Vlieg je niet de laan uit bij een fout,
15 artsen en verpleegkundigen al hun dan belandt er wel een waar-
 fouten en foutjes melden”, vertelt schuwingsbrief op de mat of krijg je
 directeur Frans Hiddema. “Sinds we een woedende baas over je heen. Het
 dat doen is het aantal foutenmeldingen gevolg: mensen melden hun fouten
 enorm gestegen. Wekelijks zitten100 niet en er wordt dus niets van geleerd.
20 artsen en verpleegkundigen om de Juist in zulke organisaties gaat het
 tafel om alle fouten door te nemen en vaak uiteindelijk een keer goed mis.”
 ervan te leren. Dat is een ware Volgens Van Dyck moet je mensen die
 cultuuromslag.” hun fouten melden juist belonen in
 (2) Zolang je erover praat en er met105 plaats van straffen. Dat zo'n open
25 zijn allen van leert, mag je in het foutencultuur beter werkt, blijkt volgens
 Rotterdamse ziekenhuis fouten maken. haar uit veel onderzoeken.
 Het lijkt te werken. Begin jaren (5) Computerdeskundige Michiel
 negentig, toen Hiddema en zijn com- Vrasdonk (32) is iemand die bij een
 pagnon Kees Sol directeur werden,110 organisatie werkt die tegenwoordig
30 stond Het Oogziekenhuis Rotterdam zo'n open foutencultuur heeft. “Een
 matig aangeschreven. Nu prijkt het aantal jaren geleden is de cultuur bij
 bovenaan in landelijke patiënt- ons duidelijk veranderd toen we een
 tevredenheidslijstjes. Hiddema: “En het nieuwe directeur kregen”, zegt hij.
 aantal links-rechtsverwisselingen bij115 “Voor die tijd was het belangrijkste dat
35 oogoperaties is van vijf, zes per jaar medewerkers hun afspraken
 gedaald tot nul of één, overigens nakwamen”, vertelt Vrasdonk. “Had je
 steeds zonder fatale gevolgen.” een bepaald karwei niet op tijd af, dan
 (3) “Fouten maken op de werkvloer is was de baas boos. Maar het gevolg
 bij de meeste organisaties helaas nog120 was dat medewerkers klussen niet
40 altijd taboe”, zegt psychologe Cathy durfden op te pakken, als ze niet zeker
 van Dyck, docente aan de Vrije Uni- wisten dat ze het werk op tijd en
 versiteit Amsterdam. “Het principe van zonder problemen konden afronden.
 zulke bedrijven is, dat fouten moeten Ook aan ingewikkelde opdrachten met
 een groot gevaar op fouten, wilde nie-125 eens. In zijn pas verschenen boek De
45 mand meer zijn vingers branden.” kunst van het falen haalt hij veel meer
 (6) Vrasdonks nieuwe manager onderzoeken aan die hetzelfde lijken te
 veranderde deze werkwijze: voor hem bewijzen. Daar ligt volgens Van Dam
 zijn afspraken richtlijnen. “Mede- de belangrijkste verklaring waarom
 werkers moeten samen de instelling130 veel mensen zo bang zijn om fouten te
50 hebben om een afgesproken karwei op maken: ze willen prestaties verrichten.
 tijd af te hebben, maar als het toch niet “Ze willen anderen laten zien wat ze in
 gehaald wordt of er gaat iets fout, hun mars hebben. Fouten maken is
 hoeft dat niet meteen erg te zijn.” daarbij verkeerd. Veel tijd nodig
 Ook bij andere organisaties zag Vrasdonk135 hebben omdat je dingen uitprobeert
55 dat het hele team daar gezamenlijk eveneens: voor de buitenwereld lijkt
 verantwoordelijk was en samen de het dan of je minder slim bent, anders
 gevolgen van een gemaakte fout ging had je niet zoveel tijd nodig. De angst
 rechtzetten. “Dat werkte zo goed!” om fouten te maken staat uiteindelijk
 (7) Met fouten kunnen omgaan en op140 succes in de weg”, concludeert hij in
60 zo’n manier leren hoe je echte zijn boek. “Als het mensen erom gaat
 ongelukken kunt voorkomen is één te laten zien wat ze kunnen, zoeken ze
 ding. Maar het nut van fouten maken in het algemeen geen uitdagingen
 gaat volgens psychologen veel verder. maar veiligheid. En het belangrijkste:
 Organisaties zouden (ook in ongevaar-145 ze willen complimenten scoren, geen
65 lijke situaties) hun medewerkers zelfs kritiek krijgen.”
 moeten stimuleren om gewoon dingen (9) Overigens werkt een prestatie-
 te proberen, met het risico van moge- gerichte, foutenmijdende houding in
 lijke fouten. “Daardoor passen sommige gevallen wél, geven de
 organisaties zich beter aan aan150 psychologen Van Dam en Van Dyck
70 veranderende omstandigheden”, zegt toe. Bij scholieren en studenten die
 hoogleraar Michael Frese, werkzaam tentamens moeten halen bijvoorbeeld.
 in Singapore. “Om die reden zou het Vlak voor en tijdens een tentamen
 onderwijs in de westerse wereld flink heeft een onderzoekende leerhouding
 moeten veranderen. In plaats van155 geen voordeel en kun je het best puur
75 leren hoe iets moet, zouden scholieren op de prestatie gericht zijn. Het zou
 en studenten veel meer moeten leren een verklaring kunnen zijn waarom de
 door domme fouten te maken en te slimste jongetjes van de klas, na hun
 ervaren waarom iets wel of niet werkt”, opleiding lang niet altijd de meest
 vindt hij.160 succesvolle carrières hebben. Hun
80 (8) De Nederlandse psycholoog Arjan aanpak werkte wel op school, maar
 van Dam is het volledig met Frese niet in het dagelijkse werkleven.

Naar een artikel van Kees Versluis,
Intermediair, 19 november 2009