Background image

terug

Het succes van geur

Het succes van geur

 (1) Steeds meer wordt de consu-    niet anders dan dat een zitkamer naar
 ment verleid met lekkere luchtjes. viooltjes ruikt. Waarmee de markt van
 De juiste geuren kunnen mensen80 interieurgeuren uit een flesje in de
 positief beïnvloeden. Sterker nog, toekomst een solide basis heeft
5 lekkere geuren ontspannen de gecreëerd voor zichzelf.
 hersenen en maken ons relaxed en (7) Als het op de huizenmarkt slechter
 zorgen ervoor dat we langer in de gaat, moet er alles aan gedaan worden
 buurt ervan willen blijven. Dit geldt85 om te koop staande huizen zo aantrek-
 zowel voor welriekende mensen als kelijk mogelijk te maken. Geur kan
10 ruimtes. Vieze geuren daarentegen daar een belangrijke rol bij spelen.
 zorgen direct voor lichamelijk, in de Logisch is, dat vieze luchten – sigaren,
 hersenen meetbaar ongemak en honden, muffe gordijnen – de aantrek-
 verhoogde activiteit. Die activiteit90 kelijkheid van een huis verminderen.
 resulteert, simpel gezegd, in een Hier willen we niet zijn! We ervaren
15 onbehaaglijk gevoel en het idee van een welriekend huis als mooier dan
 ‘zo snel mogelijk weg wezen’. een huis dat stinkt of helemaal geen
 (2) Geuren zijn een steeds belang- geur heeft. Het is niet nieuw dat
 rijkere rol gaan spelen in ons leven.95 makelaars aanraden om thuis de geur
 Hoe snel zijn we gewend geraakt aan van vers brood, bloemen of ’s winters
20 huisparfums die via stopcontact of een open haard te verspreiden wan-
 kaars ons huis kunstmatig bewie- neer mogelijke kopers langskomen.
 roken? Zo’n tien jaar geleden bestond Nieuw is wel dat in Amerika en Enge-
 deze tak van de geurindustrie nog100 land makelaars steeds vaker de hulp
 nauwelijks. Nu is deze industrie inroepen van zogenaamde ‘neuzen’,
25 volgens onderzoeksbureau Mintel zoals professionele parfummakers
 goed voor een jaarlijkse omzet van heten, om huizen die na lange tijd on-
 ruim twee miljard dollar wereldwijd. De verkoopbaar blijken, van een nieuwe
 totale omzet in geuren wordt105 geur te voorzien. Zomaar een lucht-
 momenteel geschat op een kleine verfrisser voldoet niet. Vaak moet er
30 twintig miljard euro. eerst ‘ontgeurd’ worden. Vervolgens
 (3) Net zoals we visueel veel meer blijkt, dat wij onbewust een ander soort
 beelden kunnen verwerken dan vroe- geur lekker en passend vinden bij een
 ger (vergelijk het trage tempo van110 flat op de tiende verdieping dan bij een
 oude films met de supersnelle beeld- huis met openslaande deuren naar een
35 wisselingen van hedendaagse video- tuin.
 clips), is de moderne mens ook ge- (8) In de autobranche speelt geur
 traind in het omgaan met oneindig veel eveneens een belangrijke rol. Een
 meer geuren in het dagelijks leven dan115 nieuwe auto rook vroeger naar leer.
 vroeger. We zijn niet beter gaan rui- Door alle lijmsoorten en moderne,
40 ken, maar wel sneller en opper- synthetische en behandelde materialen
 vlakkiger. die tegenwoordig voor auto-interieurs
 (4) Het toekomstbeeld van de geur- worden gebruikt, ruikt zelfs het leer
 industrie ziet er dan ook rooskleurig120 daarin niet meer naar leer. Om nieuwe
 uit. Niet in de laatste plaats, omdat auto’s weer naar nieuwe auto’s te laten
45 tegenwoordig door allerlei chemische ruiken, worden speciale geuren ontwik-
 hulpmiddelen oneindig veel meer, keld, die dit idee van ‘een nieuwe auto’
 sneller en goedkoper geuren kunnen moeten oproepen bij een klant. De jon-
 worden ontwikkeld dan vroeger. Er kan125 ge generatie autokopers kent de leer-
 zelfs bijna aan elk geurverzoek worden geur van auto’s van vroeger immers
50 voldaan door middel van de volgende niet meer en koppelt die geur dus niet
 methode. Het product waaraan de geur meer aan een nieuwe auto. Daardoor
 moet worden onttrokken (zoals bloe- moet de industrie een nieuwe geur
 men, fruit, brood, chocolade), wordt in130 ontwikkelen die dat idee wel over-
 een speciale vacuümruimte geplaatst. brengt. Dat is niet zomaar een leuk
55 De geur wordt vervolgens geïsoleerd spelletje. Geur kan voor een sterke
 en vastgelegd in chemische formules. koopimpuls zorgen en is dus commer-
 Daarna wordt de geur “vertaald” naar cieel gezien van groot belang.
 kunstmatige moleculen. Als die mole-135 (9) Niet alleen consumenten worden
 culen in een andere stof worden on- beïnvloed door het gebruik van geu-
60 dergebracht, wordt de oorspronkelijke, ren. Ook op andere manieren worden
 natuurlijke geur in die stof gekopieerd. geuren ingezet. Vooral in Japan wor-
 (5) De parfumindustrie is niet alleen den geuren, die via de airconditioning-
 erg blij met de toenemende invloed140 kanalen in kantoren worden verspreid,
 van geur in ons dagelijks leven. Deze gebruikt om de werklust op te wekken
65 industrie stimuleert die ook aan alle of een middagdipje te voorkomen. Dat
 kanten. Via reclame wordt ons gebeurt nu weliswaar nog mondjes-
 voorgehouden, dat we per dagdeel, maat, maar ook deze tak van de geur-
 stemming, seizoen of liefst per uur,145 industrie lijkt aan het begin te staan
 van parfum moeten wisselen. van een glorieuze toekomst.
70 (6) Ons interieur mag niet meer naar (10) In de reclame spreekt men bij een
 interieur ruiken, maar moet ineens bepaald succesvol product wel eens
 ruiken naar strandwandelingen, frisse over “de geur van succes” die om dat
 lentebriesjes en lelietjes-van-dalen.150 product hangt. Wij kunnen die uitdruk-
 Oneigenlijke geuren dus, die daar van king ook omdraaien en spreken over
75 nature helemaal niet passen. Maar dat “het succes van de geur”. Want geu-
 deert niet. Als we dat maar steeds va- ren, echte of kunstmatige, zijn in
 ker doen, weet de volgende generatie opmars.


Naar een artikel van Ivo Weyel,
Elsevier, 17 mei 2008