| | (1) Niets is zo onvoorspelbaar als het | | | | een succesvolle serious game: |
| | vak van brandweerman. Haal je de ene | | | | SimPort-MV2. Die game gaat over de |
| | dag voor de zoveelste keer een kat uit | | 85 | | aanleg van de Tweede Maasvlakte, |
| | de boom, de volgende dag kan het zo- | | | | een veelbesproken uitbreiding van de |
5 | | maar gebeuren dat je voor het eerst in | | | | Rotterdamse haven bij Hoek van Hol- |
| | je leven op zoek moet naar overleven- | | | | land. Het spel bootst het effect na van |
| | den in een brandend pand. Hoe je een | | | | verschillende manieren om die Tweede |
| | kat uit zijn benarde positie haalt, komt | | 90 | | Maasvlakte te gaan inrichten. “Dan |
| | iedere brandweerman uit ervaring van- | | | | heb je het over een langlopend plan, |
10 | | zelf te weten. Maar het oefenen van | | | | waarbij beslissingen van nu pas over |
| | een grootschalige reddingsoperatie in | | | | twintig jaar gevolgen hebben”, vertelt |
| | een brandend gebouw is moeilijk. Het | | | | Igor Mayer, eindverantwoordelijke voor |
| | bekijken van instructiefilms of het | | 95 | | de ontwikkeling van SimPort-MV2. |
| | lezen van leerboeken biedt niet | | | | (5) Serious games worden volgens |
15 | | bepaald een goede voorbereiding op | | | | Mayer steeds belangrijker. Maar hij be- |
| | de moeilijke beslissingen die een | | | | twijfelt sterk of de games straks de rol |
| | brandweerman in zo’n levens- | | | | van docenten en studieboeken gaan |
| | bedreigende situatie moet nemen. | | 100 | | overnemen. “Serious gaming is een |
| | (2) De enige manier om zo realistisch | | | | uitstekend middel om iets te leren, |
20 | | mogelijk te oefenen, is door een ramp | | | | maar het heeft ook zijn keerzijden. Het |
| | na te bootsen op de computer in de | | | | is bijvoorbeeld maar de vraag hoe ef- |
| | vorm van een zogenaamde serious | | | | fectief sommige computerspellen nu |
| | game. Het gebruik van zulke simula- | | 105 | | echt zijn. Het kost namelijk veel tijd en |
| | ties voor training is niet nieuw. Zo wor- | | | | energie om ze te maken, en bovendien |
25 | | den er al jaren racesimulaties gebruikt | | | | zijn er nog veel technische vraagstuk- |
| | om weggebruikers te laten wennen | | | | ken.” Een van die vraagstukken is hoe |
| | aan verschillende soorten voertuigen. | | | | je het gedrag van personages in een |
| | Vliegsimulaties voor piloten in oplei- | | 110 | | spel zo realistisch mogelijk maakt. |
| | ding bestaan zelfs al sinds de Eerste | | | | (6) Net als Mayer gelooft Jeroen van |
30 | | Wereldoorlog. Steeds vaker worden | | | | Mastrigt, studieleider op de Hoge- |
| | zulke simulaties in een spelvorm gego- | | | | school voor de Kunsten Utrecht (HKU) |
| | ten, de serious games dus. Dat zijn | | | | niet dat studieboeken straks worden |
| | spelletjes die niet voor het plezier be- | | 115 | | verdrongen door serious games. “Dat |
| | doeld zijn, maar voor onderwijs, | | | | is onzin. Het gaat met heel kleine stap- |
35 | | beleidsondersteuning of trainingen aan | | | | jes, want er is nog heel weinig kennis |
| | professionals. De spelletjes sluiten | | | | over wat mensen nu precies leren van |
| | goed aan bij de belevingswereld van | | | | serious games, en hoe je een game zó |
| | jongeren die opgroeien met fun games. | | 120 | | kunt maken dat mensen er iets van |
| | De rol van deze serious games zal in | | | | oppikken. Een computer geeft uitein- |
40 | | Nederland de komende jaren alleen | | | | delijk geen hapklare oplossing. Maar |
| | maar toenemen, vooral als middel om | | | | dat serious games een goede aanvul- |
| | besluiten te nemen bij het maken van | | | | ling zijn op trainingsmethoden in bij- |
| | beleid. | | 125 | | voorbeeld gezondheidszorg, onderwijs |
| | (3) Het Nederlandse poldermodel, | | | | en veiligheid, is duidelijk.” |
45 | | waarbij het overleg tussen de verschil- | | | | |
| | lende betrokkenen erg belangrijk is, is | | | | (7) Het leereffect staat bij serious |
| | volgens dr. Mayer van de Universiteit | | | | games voorop, maar daarnaast is het |
| | Delft de reden dat serious gaming in | | | | mooi meegenomen als ze ook nog |
| | Nederland ten opzichte van andere | | 130 | | eens leuk zijn om te spelen. In de visie |
50 | | landen zo’n vlucht heeft genomen. “Wij | | | | van Jeroen van Mastrigt is het voor het |
| | vinden het in Nederland normaal om | | | | succes van een serious game zelfs es- |
| | op een gelijkwaardige manier met | | | | sentieel dat hij óók leuk is. De games |
| | elkaar beslissingen te nemen. In | | | | die op de HKU worden gemaakt |
| | andere landen speelt rangorde vaak | | 135 | | hebben dan ook vaak veel weg van |
55 | | een veel grotere rol en neemt de lei- | | | | games uit de software-industrie, de fun |
| | dinggevende over het algemeen alleen | | | | games. |
| | de beslissingen. Als de meest deskun- | | | | (8) Van Mastrigt zou veel van de se- |
| | dige persoon het in zijn eentje voor het | | | | rious games niet echt als games be- |
| | zeggen heeft, moet je simpelweg ver- | | 140 | | stempelen. Het is belangrijk dat ze |
60 | | trouwen op zijn kennis of de weten- | | | | worden gemaakt, maar vaak zijn ze |
| | schap. Dan heb je serious gaming niet | | | | erg saai omdat het belangrijkste doel |
| | nodig.” In een serious game ben je | | | | is dat de werkelijkheid wordt nage- |
| | afhankelijk van verschillende andere | | | | bootst. “Ik spreek pas van een echte |
| | mensen, en juist daarin zit een groot | | 145 | | game, als mensen die niet geïnteres- |
65 | | leereffect. Een tweede reden dat er in | | | | seerd zijn in games, het spel ook leuk |
| | Nederland veel onderzoek wordt ge- | | | | kunnen vinden”, zegt Van Mastrigt. |
| | daan naar serious gaming, is volgens | | | | (9) Mayer spreekt dit tegen. “Ook onze |
| | Mayer te danken aan de overheid. “Die | | | | games kennen spelregels, spelers, |
| | hecht veel waarde aan techniek, ICT | | 150 | | doelen en acties, vaak in een niet be- |
70 | | en het oplossen van problemen via de | | | | staande ‘virtuele’ computerwereld. De |
| | creatieve industrie, zoals kunst, | | | | mensen die ermee werken, worden er |
| | technologie en games.” Daardoor is er | | | | als het ware in meegezogen.” Boven- |
| | veel subsidiegeld beschikbaar. | | | | dien zijn er volgens Mayer veel fun |
| | (4) Een van de Nederlandse projecten | | 155 | | games die hun oorsprong hebben in |
75 | | waarbij serious games worden ontwik- | | | | simulaties. “Een goed voorbeeld van |
| | keld, is Next Generation Infra- | | | | een game die mensen op een leuke |
| | structures (NGI). Wetenschappers en | | | | manier met modellen en simulaties laat |
| | bedrijfsleven bundelen hun kennis bin- | | | | spelen, is SimCity. Dat spel is ontwik- |
| | nen dit project. Het Rotterdamse Ha- | | 160 | | keld op basis van software en inzich- |
80 | | venbedrijf maakte samen met game- | | | | ten uit de planologie, maar is uiteinde- |
| | bedrijf Tygron en met onderzoekers | | | | lijk erg succesvol geworden in de |
| | van de Technische Universiteit Delft | | | | software-industrie.” |