| | (1) Binnenkort moeten Nederlandse | | | | het is bedoeld, ligt bij ICT-syste- |
| | kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen | | | | men op de loer, zegt Jacobs. En een |
| | die een paspoort aanvragen, hun vin- | | | | database met allerlei persoonsgege- |
| | gerafdrukken laten nemen. De greep | | 80 | | vens is zo’n systeem. Het gevaar van |
5 | | van de overheid op haar burgers wordt | | | | misbruik en schending van privacy |
| | zo weer een beetje groter. Tot nu wa- | | | | doet zich bijvoorbeeld ook voor bij het |
| | ren in Nederland alleen vingerafdruk- | | | | toekomstige rekeningrijden, waarmee |
| | ken geregistreerd van criminelen, of in | | | | in theorie ieders dagelijkse doen en |
| | ieder geval van diegenen die ooit met | | 85 | | laten bijna volledig is na te gaan. “Je |
10 | | justitie in aanraking zijn gekomen. | | | | kunt je ICT-architectuur wel zo ontwer- |
| | Vanaf juni 2009 echter moet iedereen, | | | | pen dat verkeerd gebruik niet mogelijk |
| | om een paspoort te kunnen krijgen, | | | | is, maar dat is wel ingewikkelder en |
| | zijn vingerafdrukken laten nemen. Dat | | | | duurder. Bovendien is het de vraag of |
| | is het gevolg van een wijziging in de | | 90 | | de opdrachtgever dat ook echt wil.” |
15 | | Europese Paspoortwet. Die vingeraf- | | | | (6) Corien Prins, hoogleraar recht en |
| | drukken worden niet alleen digitaal | | | | informatisering aan de Universiteit van |
| | opgeslagen in de chip in het paspoort, | | | | Tilburg en lid van de Wetenschappelij- |
| | maar ook in een database van het | | | | ke Raad voor het Regeringsbeleid, |
| | Ministerie van Binnenlandse Zaken. | | 95 | | maakt zich zorgen over het gemak |
20 | | (2) Die database, de zogenoemde reis- | | | | waarmee Nederlanders zich al deze |
| | documentenadministratie, herbergt na- | | | | aantastingen van hun privacy laten |
| | melijk alle gegevens die paspoorten en | | | | aanleunen. Dat was dertig jaar gele- |
| | identiteitsbewijzen bevatten, vertelt | | | | den wel anders. “De wereld is sinds- |
| | woordvoerster Mireille Beentjes van | | 100 | | dien bedreigender geworden. De over- |
25 | | het ministerie. Zo bevinden zich daar | | | | heid helpt eerst een handje mee met |
| | ook pasfoto’s, gelaatsscans en be- | | | | een gevoel van bedreiging te creëren. |
| | schreven kenmerken van de paspoort- | | | | Vervolgens biedt de technologie hoop; |
| | houders. “Sommige mensen vinden dat | | | | hoop op een oplossing voor die onvei- |
| | eng, met een beeld erbij dat justitie er | | 105 | | ligheid. Wie zou dan nog tegen kunnen |
30 | | uitgebreid in rondsnuffelt. Maar tal van | | | | zijn?” |
| | regels en bepalingen verbieden dat. | | | | (7) Prins is ook niet tegen technologi- |
| | De administratie dient alleen de identi- | | | | sche veiligheidsmaatregelen, maar dan |
| | ficatie van personen. Zo mag justitie er | | | | moeten die wel het gevolg zijn van een |
| | niet zelf in zoeken. Dus als de politie | | 110 | | goede afweging tussen veiligheid en |
35 | | vingerafdrukken heeft aangetroffen op | | | | privacy. “Die is er nu niet en is niet |
| | de plaats van een misdrijf, kan ze | | | | mogelijk, doordat de burgers slecht |
| | straks niet laten opzoeken welke | | | | zijn geïnformeerd over wat er allemaal |
| | persoon daarbij hoort.” | | | | speelt op dit terrein. Er wordt nu te |
| | (3) Wel kan opgezocht worden of een | | 115 | | gemakkelijk voor de veiligheid gekozen |
40 | | opgepakt persoon degene is die hij be- | | | | en niet voldoende gekeken naar de |
| | weert te zijn, door zijn vingerafdrukken | | | | privacyaspecten.” Prins vindt het ook |
| | te vergelijken met de voor die identiteit | | | | belangrijk dat er wordt nagegaan of |
| | opgeslagen afdrukken in de admini- | | | | genomen maatregelen hun doel |
| | stratie. Vrees dat deze regels worden | | 120 | | bereiken. Bijvoorbeeld van de in 2004 |
45 | | verruimd, hoeft er niet te zijn, verze- | | | | ingevoerde identificatieplicht is nooit |
| | kert Beentjes. De Wet Bescherming | | | | nagegaan of die ook effect heeft. |
| | Persoonsgegevens beschermt ons | | | | “Hoeveel extra verdachten zijn er |
| | tegen het verkeerd gebruik van per- | | | | daardoor opgespoord en veroordeeld? |
| | soonsgegevens. Zolang we in een | | 125 | | We weten het niet.” |
50 | | democratie leven, zal deze wet die de | | | | (8) Zowel Prins als Jacobs meent dat |
| | burgers beschermt, niet zomaar ver- | | | | de overheid voor de vingerafdrukken |
| | anderd kunnen worden. | | | | nodeloos heeft gekozen voor een wel |
| | (4) Dat is precies de reden dat Bart Ja- | | | | erg uitvoerige registratie. “Met de ove- |
| | cobs, hoogleraar computer- en veilig- | | 130 | | rige biometrische1) gegevens kun je, |
55 | | heidssystemen aan de Radboud Uni- | | | | door alle gegevens aan elkaar te kop- |
| | versiteit in Nijmegen, kritisch is over | | | | pelen, ook al controleren of iemand |
| | een centrale database met vingeraf- | | | | degene is voor wie hij zich uitgeeft. |
| | drukken. “Die kan voor heel andere | | | | Daarbij wordt ter plekke gecheckt of de |
| | doeleinden worden gebruikt. Kijk maar | | 135 | | gegevens in het paspoort kloppen bij |
60 | | naar wat er in het verleden is gebeurd. | | | | die van de houder. Daarvoor zijn geen |
| | Vóór de Tweede Wereldoorlog had Ne- | | | | vingerafdrukken nodig en dat is in dit |
| | derland een waterdicht registratiesys- | | | | geval voldoende”, zegt Jacobs. |
| | teem. Allerlei gegevens over de bur- | | | | (9) Belangrijkste reden voor de vinger- |
| | gers waren daarin opgeslagen. Dankzij | | 140 | | afdrukkenchip is volgens hen namelijk |
65 | | dat systeem ging de Jodenvervolging | | | | het tegengaan van misbruik van gesto- |
| | door de nazi’s nergens zo effectief als | | | | len of ‘geleende’ paspoorten. Het ge- |
| | hier. Nu is de overheid opnieuw bezig | | | | bruik van een ander systeem dan waar |
| | een waterdicht systeem te maken. De | | | | de overheid nu voor kiest, geeft bij |
| | machtsverhouding tussen overheid en | | 145 | | opsporing van misdrijven de politie |
70 | | burger verschuift daardoor. Maar je | | | | meer werk, geeft Prins toe. “Maar een |
| | weet nooit wie het op een gegeven | | | | ander systeem zonder vingerafdrukken |
| | moment in Nederland voor het zeggen | | | | is goed mogelijk en het veiligstellen |
| | krijgt. De politieke wind kan heel wis- | | | | van de privacy van de burger mag de |
| | selvallig zijn.” | | 150 | | overheid best wat extra moeite |
75 | | (5) Het voor andere doeleinden gebrui- | | | | kosten.” |
| | ken van een systeem dan dat waarvoor | | |
noot 1 Biometrie is een verzameling van technieken om iemands identiteit vast te stellen, zoals het
nemen van vingerafdrukken, het maken van een irisscan van het oog en het vastleggen van
stemkenmerken.