Background image

terug

Solliciteren is een kunst

Solliciteren is een kunst

1    Bij KLM herinneren ze zich hem    bemiddelingsbureau FunktieMediair.
 nog: de dronken sollicitant. Duidelijk “Bekend maakt bemind.” Neem Ahold,
 aangeschoten zwaaide deze het kan- dat een paar jaar geleden erg negatief
 toor binnen en vroeg: “Eh, over welke in de publiciteit kwam met het boek-
 functie ging het ook alweer?” Of de houdschandaal. Dat schandaal veroor-
 sollicitant die zich meldde, terwijl hij zaakte een jaar een verminderde po-
 mobiel aan het bellen was. Beleefd pulariteit bij sollicitanten, maar het
 vroeg hij aan degene met wie hij een concern kwam snel weer terug in de
 eerste gesprek zou voeren, of deze toptien.
 even kon wachten. De sollicitant nam7    Jacobs vindt het jammer dat steeds
 vervolgens alle tijd om het telefoonge- dezelfde organisaties als favoriete
 sprek af te ronden. werkgevers gelden. “Alsof daar iedere
2    Sollicitanten kunnen enorm de mist sollicitant terecht komt. Integendeel.
 in gaan. Nu zijn dit extreme situaties, Veel werkzoekenden komen terecht in
 maar ook gewoon solliciteren is hard de middelgrote en kleinere bedrijven.”
 werken, volgens Lodewijk de Waard8    “Mensen willen bij het winnende
 van adviesbureau GITP. “Solliciteren is team werken”, zegt beroepskeuze-adv-
 niet leuk”, zegt hij. “Zeker als je een iseur Lodewijk de Waard van GITP
 open sollicitatie naar een bedrijf stuurt, over de aanlokkelijkheid van de 25 be-
 moet je extra je best doen en je flink drijven. “Dan heb je een verhaal op
 verdiepen in de organisatie.” Veel star- verjaardagen. Maar het is er ook hard.
 ters op de arbeidsmarkt verdiepen zich Niet iedereen krijgt doorgroeimogelijk-
 volgens De Waard te weinig in hun heden en vaak geldt: niet goed ge-
 eerste werkgever. “Ze nemen snel de noeg, dan kun je vertrekken.”
 grote, bekende bedrijven. Pas als het9    Eén troost: om de echte toppers
 solliciteren daar niet lukt, gaan ze na- wordt nog gevochten door werkgevers.
 denken over de vraag: wat wil ik echt?” Voor hen zetten de bedrijven soms uit-
3    Eén punt is meteen duidelijk: de tijd gebreide wervingsacties op touw om
 dat iemand na zijn opleiding een baan de potentiële zwaargewichten aan te
 vindt door een kort overzicht van per- trekken, voordat er kapers op de kust
 soonlijke gegevens en een tweeregelig verschijnen. Wie die zwaargewichten
 briefje naar een bedrijf te sturen, is precies zijn? Het is overdreven om te
 voorbij. Werkgevers wensen een ge- zeggen dat werkgevers een verlang-
 fundeerde onderbouwing van de solli- lijstje hebben, maar sollicitanten met
 citatie te lezen in een goede motivatie- een economische, exacte of IT-oplei-
 brief. Ze willen voelen dat de sollicitant ding moeten zonder al te veel moeite
 nergens anders wil werken dan bij hen. aan de bak kunnen komen.
 Wie een baan bij een van de favoriete10    Alhoewel de echte schaarste op
 werkgevers van Nederland wil, kan de arbeidsmarkt voorbij is, hoeft er
 zich er dus niet met een jantje-van-lei- door jongeren niet getreurd te worden
 den van afmaken. volgens De Waard. “Jongeren worden
4    Onverschilligheid is hét element dat een schaars goed en werkgevers moe-
 werkgevers tegen de borst stuit. Laat ten leren leven met een markt waar
 zien dat je je hebt verdiept in het be- een gebrek is aan jonge werknemers.”
 drijf waar je solliciteert. Laat in je brief11    Zo bespeurt adviesbureau KPMG
 proeven dat je juist bij óns wilt komen “schaarste aan jonge sollicitanten met
 werken, zeggen de afdelingen Perso- levenservaring, een uitgesproken per-
 neelszaken van de 25 populairste soonlijkheid, zelfbewustzijn, energie,
 werkgevers desgevraagd. een extravert karakter en passie voor
5    Zo vindt men het een absolute af- het vak.” Ga er maar aan staan. En
 knapper om in een cv¹of brief een zulke toppers mét levenservaring zoe-
 naam aan te treffen, waaruit gelijk dui- ken de werkgevers vrijwel allemaal
 delijk wordt dat er sprake is van een hun eigen vakgebied.
 standaardbrief, die (tegelijkertijd?) aan12    De oplossing voor dit tekort zal
 vele werkgevers is gestuurd. Vergeten volgens Wilma Buis van Mercuri Urval
 in je motivatie de naam te verwijderen bestaan uit het zelf opleiden van men-
 van het bedrijf waar je eerder gesollici- sen. “Alleen werven op de arbeids-
 teerd hebt, noemt verzekeringsconcern markt werkt niet meer. Je zult het als
 Interpolis een reden om iemand zeker bedrijf deels van eigen kweek moeten
 niet uit te nodigen voor een kennis- hebben.” Daarnaast voorziet zij dat
 makingsgesprek. werkgevers het niet langer goed vin-
6    Het is niet verbazingwekkend dat den dat een sollicitant veel van baan
 ieder jaar dezelfde concerns de top-25 verandert. “Kies zorgvuldig en durf dan
 van favoriete werkgevers domineren. te blijven. Solliciteren is meer dan rea-
 “Het zijn allemaal topbedrijven met een geren op een functie; je gaat een ver-
 sterk imago”, schetst Jan Jacobs van bintenis aan voor langere tijd.”