Background image

terug

Op schoolkamp gaan er géén mobieltjes mee

Op schoolkamp gaan er géén mobieltjes mee

 (1) Voor sommige ouders is het even   
 schrikken als hun kind op schoolkamp
 gaat en het mobieltje thuis moet blij-
 ven. En de kinderen stappen met een
5 ‘kaal’ gevoel de bus in, zo gewend zijn
 ze aan de voortdurende aanwezigheid.
 Toch zien steeds meer scholen er
 streng op toe dat de mobieltjes thuis
 blijven als de klas op kamp gaat. Er
10 zijn zelfs scholen die de leerlingen
 fouilleren voor vertrek.
 (2) “Het mobieltje lijkt wel een verleng-
 de navelstreng”, aldus Carola Siebeling
 van basisschool de G.Th. Rietveld-
15 school in Badhoevedorp. “Het is juist bieltjes bij.” De kampen worden in fe-
 heel goed voor kinderen om een paar bruari gehouden waarbij de leerlingen
 dagen onder elkaar te zijn. Het verve- in tenten slapen en lange stukken lo-
 lende is dat kinderen snel naar huis80 pen met kompas. Bij problemen wil de
 bellen als er iets is en voor je het weet school dat ze zelf daar iets op verzin-
20 staan de ouders op de stoep.” Direc- nen en niet naar huis gaan bellen.
 teur Wim Wagenaar van dezelfde (6) Wordt er gesmokkeld door de Leid-
 school werd het gebel naar huis tijdens se scholieren? Van Nieuwkerk: “Het
 het driedaags schoolreisje ook hele-85 begin van het kamp is een heel ritueel
 maal zat: “Dan kwam ik op school ou- waarbij bagage wordt nagekeken op
25 ders tegen van wie een kind op kamp eten en mobieltjes. En de leerlingen
 was en kreeg te horen dat het eten gis- worden ook gefouilleerd. Kinderen
 teravond niet zo lekker was. Een worden wel heel inventief. Er is wel
 schoolkamp is een speciaal gebeuren,90 eens een stuk witte chocolade in de
 waarbij je als groep onder elkaar bent vorm van een stuk zeep meegegaan.
30 en dat moet zo blijven.” Dat vatten we natuurlijk sportief op.
 (3) Carola Siebeling heeft zelf een Ouders die een dag van tevoren iets
 dochter in groep acht op de school, verstoppen langs de route, vinden
 maar vindt het overdreven dat de leer-95 we niet sportief. De straf is altijd:
 lingen bellen. “Het is ook een kwestie afpakken.”
35 van opvoeden. Als kinderen tegen- (7) Een paar jaar geleden gingen de
 woordig een lekke band hebben, pak- mobieltjes van de leerlingen van het
 ken ze hun mobieltje en vader of moe- St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam
 der komt onmiddellijk aangereden.100 nog mee op werkweek naar het wad-
 Vroeger liep je met de fiets naar huis deneiland Schiermonnikoog. Biologie-
40 en daar was echt niets mis mee.” De leraar Kees Bogert: “Er kwamen lera-
 Rietveldschool heeft onder druk van dit ren terug die zeiden dat ze nooit meer
 alles toch maar voor een tussenoplos- mee wilden. Die hadden geen nacht-
 sing gekozen. De mobieltjes gaan in105 rust gehad. De leerlingen gingen el-
 een doos en rond etenstijd komen ze kaar bellen vanaf de slaapzalen. Dach-
45 er even uit en mag er gebeld worden. ten we net dat het ergens rustig was,
 (4) “Juist kinderen met heimwee moe- liepen ze over naar een andere zaal.
 ten geen mobieltje meenemen”, vindt Je bent de grip kwijt. We werken in
 Rinie Hendriks van het Utrecht-Zuid-110 groepen en het is dan heel verleidelijk
 college voor vmbo. “Dan is het effect om naar anderen te gaan bellen en
50 weg.” ‘Zijn’ tweede klassen gaan ieder sms’en, maar dat is storend voor de
 jaar een week op kamp en slapen in groep. Het is een sociaal gebeuren en
 tenten. Hendriks: “Voor sommige kin- als ze de hele tijd bellen, zijn ze niet
 deren is het de eerste keer dat ze een115 bezig met wat ze moeten doen. We
 paar dagen van huis zijn. Juist bij houden ieder jaar een nachtelijke
55 heimwee is het in het belang van het speurtocht. Twee jaar geleden gingen
 kind als het niet onmiddellijk naar huis kinderen voor de grap naar huis bellen
 kan bellen. Het kind moet leren dat je om te zeggen dat ze helemaal ver-
 ook naar de begeleiding kunt stappen120 dwaald waren. Ongeruste ouders bel-
 of naar een klasgenoot. Het is belang- den toen de beheerder van de kam-
60 rijk dat de kinderen leren problemen peerboerderij midden in de nacht wak-
 eerst zelf op te lossen. Die kampen ker. Gelukkig nam die het sportief op.
 zijn bedoeld als een groepsgebeuren Of ze bellen elkaar tijdens de speur-
 en het werkt verstorend als ze ieder125 tocht. Mobieltjes halen het avontuur er-
 ogenblik met anderen aan de telefoon uit.”
65 hangen. En als ze het ding bij zich (8) De straf op het St. Ignatius is
 hebben, gaan ze bellen ook.” volgens de docenten zelf streng. Wie
 (5) Ook op het winterkamp in Drenthe toch een mobieltje bij zich heeft, wordt
 van de derdeklassers van het Stedelijk130 op de boot naar huis gezet. In de bus
 Gymnasium in Leiden blijven de mo- op de heenweg is er wel een laatste
70 bieltjes thuis. Het zijn overlevingskampen kans om het ding in te leveren. Dat
 met een speciale gedachte, aldus leverde dit jaar toch nog een zak vol
 coördinator Nicoline van Nieuwkerk: op. En na afloop? “Niemand had het
 “De opvoedkundige achtergrond is dat135 gevoel dat ze het mobieltje hadden
 ze het moeten doen met wat de school gemist. De kinderen vonden het ‘ook
75 aanbiedt. Ze gaan terug naar basis- wel rustig’.”
 vaardigheden. Daar horen geen mo-
  Naar een artikel van Monique de Heer,
Trouw, 3 juni 2006