(1) Voor sommige ouders is het even | ||||||
schrikken als hun kind op schoolkamp | ||||||
gaat en het mobieltje thuis moet blij- | ||||||
ven. En de kinderen stappen met een | ||||||
5 | ‘kaal’ gevoel de bus in, zo gewend zijn | |||||
ze aan de voortdurende aanwezigheid. | ||||||
Toch zien steeds meer scholen er | ||||||
streng op toe dat de mobieltjes thuis | ||||||
blijven als de klas op kamp gaat. Er | ||||||
10 | zijn zelfs scholen die de leerlingen | |||||
fouilleren voor vertrek. | ||||||
(2) “Het mobieltje lijkt wel een verleng- | ||||||
de navelstreng”, aldus Carola Siebeling | ||||||
van basisschool de G.Th. Rietveld- | ||||||
15 | school in Badhoevedorp. “Het is juist | bieltjes bij.” De kampen worden in fe- | ||||
heel goed voor kinderen om een paar | bruari gehouden waarbij de leerlingen | |||||
dagen onder elkaar te zijn. Het verve- | in tenten slapen en lange stukken lo- | |||||
lende is dat kinderen snel naar huis | 80 | pen met kompas. Bij problemen wil de | ||||
bellen als er iets is en voor je het weet | school dat ze zelf daar iets op verzin- | |||||
20 | staan de ouders op de stoep.” Direc- | nen en niet naar huis gaan bellen. | ||||
teur Wim Wagenaar van dezelfde | (6) Wordt er gesmokkeld door de Leid- | |||||
school werd het gebel naar huis tijdens | se scholieren? Van Nieuwkerk: “Het | |||||
het driedaags schoolreisje ook hele- | 85 | begin van het kamp is een heel ritueel | ||||
maal zat: “Dan kwam ik op school ou- | waarbij bagage wordt nagekeken op | |||||
25 | ders tegen van wie een kind op kamp | eten en mobieltjes. En de leerlingen | ||||
was en kreeg te horen dat het eten gis- | worden ook gefouilleerd. Kinderen | |||||
teravond niet zo lekker was. Een | worden wel heel inventief. Er is wel | |||||
schoolkamp is een speciaal gebeuren, | 90 | eens een stuk witte chocolade in de | ||||
waarbij je als groep onder elkaar bent | vorm van een stuk zeep meegegaan. | |||||
30 | en dat moet zo blijven.” | Dat vatten we natuurlijk sportief op. | ||||
(3) Carola Siebeling heeft zelf een | Ouders die een dag van tevoren iets | |||||
dochter in groep acht op de school, | verstoppen langs de route, vinden | |||||
maar vindt het overdreven dat de leer- | 95 | we niet sportief. De straf is altijd: | ||||
lingen bellen. “Het is ook een kwestie | afpakken.” | |||||
35 | van opvoeden. Als kinderen tegen- | (7) Een paar jaar geleden gingen de | ||||
woordig een lekke band hebben, pak- | mobieltjes van de leerlingen van het | |||||
ken ze hun mobieltje en vader of moe- | St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam | |||||
der komt onmiddellijk aangereden. | 100 | nog mee op werkweek naar het wad- | ||||
Vroeger liep je met de fiets naar huis | deneiland Schiermonnikoog. Biologie- | |||||
40 | en daar was echt niets mis mee.” De | leraar Kees Bogert: “Er kwamen lera- | ||||
Rietveldschool heeft onder druk van dit | ren terug die zeiden dat ze nooit meer | |||||
alles toch maar voor een tussenoplos- | mee wilden. Die hadden geen nacht- | |||||
sing gekozen. De mobieltjes gaan in | 105 | rust gehad. De leerlingen gingen el- | ||||
een doos en rond etenstijd komen ze | kaar bellen vanaf de slaapzalen. Dach- | |||||
45 | er even uit en mag er gebeld worden. | ten we net dat het ergens rustig was, | ||||
(4) “Juist kinderen met heimwee moe- | liepen ze over naar een andere zaal. | |||||
ten geen mobieltje meenemen”, vindt | Je bent de grip kwijt. We werken in | |||||
Rinie Hendriks van het Utrecht-Zuid- | 110 | groepen en het is dan heel verleidelijk | ||||
college voor vmbo. “Dan is het effect | om naar anderen te gaan bellen en | |||||
50 | weg.” ‘Zijn’ tweede klassen gaan ieder | sms’en, maar dat is storend voor de | ||||
jaar een week op kamp en slapen in | groep. Het is een sociaal gebeuren en | |||||
tenten. Hendriks: “Voor sommige kin- | als ze de hele tijd bellen, zijn ze niet | |||||
deren is het de eerste keer dat ze een | 115 | bezig met wat ze moeten doen. We | ||||
paar dagen van huis zijn. Juist bij | houden ieder jaar een nachtelijke | |||||
55 | heimwee is het in het belang van het | speurtocht. Twee jaar geleden gingen | ||||
kind als het niet onmiddellijk naar huis | kinderen voor de grap naar huis bellen | |||||
kan bellen. Het kind moet leren dat je | om te zeggen dat ze helemaal ver- | |||||
ook naar de begeleiding kunt stappen | 120 | dwaald waren. Ongeruste ouders bel- | ||||
of naar een klasgenoot. Het is belang- | den toen de beheerder van de kam- | |||||
60 | rijk dat de kinderen leren problemen | peerboerderij midden in de nacht wak- | ||||
eerst zelf op te lossen. Die kampen | ker. Gelukkig nam die het sportief op. | |||||
zijn bedoeld als een groepsgebeuren | Of ze bellen elkaar tijdens de speur- | |||||
en het werkt verstorend als ze ieder | 125 | tocht. Mobieltjes halen het avontuur er- | ||||
ogenblik met anderen aan de telefoon | uit.” | |||||
65 | hangen. En als ze het ding bij zich | (8) De straf op het St. Ignatius is | ||||
hebben, gaan ze bellen ook.” | volgens de docenten zelf streng. Wie | |||||
(5) Ook op het winterkamp in Drenthe | toch een mobieltje bij zich heeft, wordt | |||||
van de derdeklassers van het Stedelijk | 130 | op de boot naar huis gezet. In de bus | ||||
Gymnasium in Leiden blijven de mo- | op de heenweg is er wel een laatste | |||||
70 | bieltjes thuis. Het zijn overlevingskampen | kans om het ding in te leveren. Dat | ||||
met een speciale gedachte, aldus | leverde dit jaar toch nog een zak vol | |||||
coördinator Nicoline van Nieuwkerk: | op. En na afloop? “Niemand had het | |||||
“De opvoedkundige achtergrond is dat | 135 | gevoel dat ze het mobieltje hadden | ||||
ze het moeten doen met wat de school | gemist. De kinderen vonden het ‘ook | |||||
75 | aanbiedt. Ze gaan terug naar basis- | wel rustig’.” | ||||
vaardigheden. Daar horen geen mo- | ||||||
Naar een artikel van Monique de Heer, Trouw, 3 juni 2006 |