Background image

terug

De lucifer

1 Nieuwe dieselauto’s worden uitgerust met een zogenoemd 'wall-flow' roetfilter.
2 Het filter heeft een speciaal 'zigzag' model (zie afbeelding). Na verloop van tijd
3 zal het filter vol raken. Als het filter te vol raakt dan wordt het roet naverbrand in
4 het filter. Hiervoor is een temperatuur nodig van minimaal 550 ºC. De filters
5 houden ten minste 95% van de roetdeeltjes tegen.




Het 'wall-flow' filter houdt ook bepaalde stoffen tegen, waaronder fosforverbindingen.
Deze stoffen blijken niet naverbrand te worden en blijven achter.
Daarom moet het filter na ongeveer 70 duizend kilometer extra gereinigd worden.



Op oudere dieselauto’s kunnen ook roetfilters geplaatst worden: een zogenoemd 'retro-fit' filter. De overheid voerde een campagne om mensen te motiveren een roetfilter te laten monteren op hun auto. Zo werd bij het plannen van een route op www.routenet.nl automatisch de hoeveelheid fijnstof berekend die tijdens de geplande autorit zou worden uitgestoten, zowel zonder roetfilter als met een 'retro-fit' filter. Dit filter zou de uitstoot van roet met 40% verlagen.

Bij het plannen van een rit van Amsterdam naar Maastricht op www.routenet.nl werden twee kaders zichtbaar. Deze kaders zijn hieronder weergegeven waarbij één getal is weggelaten.




De uitstoot van roet van een dieselauto met een goed roetfilter is vergelijkbaar met een moderne benzine-auto. De uitstoot van stikstofoxiden is echter tot 10 maal hoger. Stikstofoxiden veroorzaken zure regen, omdat hieruit, in de atmosfeer salpeterzuur wordt gevormd.