Background image

terug

Artikel: Prikkel kuddegedrag in anti-geweldscampagnes

'Prikkel kuddegedrag in anti-geweldscampagnes'

Recente campagnes tegen zinloos geweld en ander onaangepast maatschappelijk gedrag zijn vaak grappig en leuk, maar bereiken hun doel niet - als ze al niet averechts werken. Dat zegt de Wageningse econome Marijke Kuiper. Kuiper bestudeert de wijze waarop menselijk gedrag is te sturen. De Bobcampagne, waarin een nuchtere chauffeur zijn dronken vrienden naar huis rijdt, is volgens M. Kuiper een voorbeeld van het niet bereiken van het doel van campagnes. De boodschap van de Bobcampagne lijkt te zijn dat je stomdronken moet zijn wanneer een ander de Bob is.
Marijke Kuiper zegt: "Een campagne die succes heeft, doet een beroep op de neiging van mensen om zich aan te passen aan de groep waar ze deel van uitmaken." In succesvolle campagnes wordt volgens haar een beroep gedaan op de menselijke neiging om zich aan te passen. Dit zogenoemde kuddegedrag werkt als volgt: er wordt extra veel informatie in de reclamespotjes gestopt. Een beperkt aantal mensen is gevoelig voor deze informatie en past hun gedrag aan. Vervolgens doen andere leden van de groep dit gedrag van het beperkt aantal individuen na.

naar: de Volkskrant van 23 oktober 2002