Background image

terug

Meer asfalt is niet dé oplossing

Meer asfalt is niet dé oplossing

Door Eduard Voorn en Wilfred Jonkhout

 Vanochtend verwacht de verkeersinformatiedienst een zware spits: files met een
 totale lengte tot 350 kilometer.
 Door de stakingen in het streekvervoer zijn er iets meer files dan op een
 normale donderdag, maar ook dan staat er ruim 200 kilometer file.
 
5 Naast een hoop ergernis leveren al die meters stilstaand blik ook een
 behoorlijke schade op. In 2007 komt dat op 700 miljoen euro. De verwachting
 van de Rijksdienst voor het Wegverkeer is dat in 2010 die schade ruim
 1,1 miljard euro is. Ergernis en schade lijden tot veel geklaag. Geklaag van de
 forensen die in de file staan en van de ondernemers die de rekening
10 gepresenteerd krijgen voor te late werknemers en te late levering van goederen.
 
 De ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en het wegtransport laten
 geregeld luidkeels weten dat ons land op de rand van een verkeersinfarct staat.
 Investeringen zijn nodig en wel zo snel mogelijk. Daarbij wijzen ze vooral
 richting de overheid. Daar moet het geld vandaan komen om het verkeer weer
15 vlot te trekken.
 
 Volgens hoogleraar vervoerseconomie Piet Rietveld van de Vrije Universiteit in
 Amsterdam kunnen de ondernemers in het MKB ook zelf bijdragen aan de
 oplossing van het fileprobleem. “Het klinkt misschien eenvoudig, maar voor het
 MKB is samenwerking de oplossing,” aldus de hoogleraar. “Ze moeten meer oog
20 krijgen voor een gemeenschappelijke oplossing en niet alleen naar het eigen
 probleem kijken. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen bedrijven op
 het westelijk haventerrein in Amsterdam bij het vervoer van werknemers. Het
 gebied ligt ver van het NS-station en daardoor namen werknemers vaak de auto.
 De ondernemers bieden nu gezamenlijk een speciale busdienst aan, die
25 werknemers van en naar het station brengt. Dat scheelt een hoop
 verkeersbewegingen.”

Dit is deel 3 in een serie over het fileprobleem

naar: www.ad.nl van 14 mei 2008