Background image

terug

parketbijlage

ALGEMENE VOORWAARDEN VAN DE CENTRALE BOND VAN
WONINGINRICHTERS EN VAN INTERIEUR WAARBORG

Artikel 1 Geldigheid
Alle voorwaarden zijn slechts dan van toepassing als er sprake is van een geldige overeenkomst tussen de ondernemer en de consument.

Artikel 2 Extra kosten en meerwerk
Kosten die ontstaan doordat de afnemer in gebreke is gebleven bij de uitvoering of voortgang van het werk, worden de afnemer extra in rekening gebracht. Meerwerk en/of minderwerk zal naar billijkheid worden verrekend. Niet te bevloeren vlakken, zoals pilaren, worden niet in mindering gebracht.

Artikel 3 Garantie
  1. De afgeleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst mag verwachten. Wordt aan deze verwachting niet voldaan dan heeft de afnemer recht op reparatie respectievelijk vervanging.
  2. Daarnaast heeft de afnemer garantie, voor zover het betreft gebreken waarvan de verkoper niet aannemelijk kan maken dat deze het gevolg zijn van ondeugdelijk gebruik, volgens het volgende systeem:
    * tot één jaar na factuurdatum
    de kosten van reparatie of vervanging, met inbegrip van overige kosten, komen volledig voor rekening van de verkoper.
    * na één jaar en tot twee jaar na factuurdatum
    de kosten van reparatie of vervanging, met inbegrip van overige kosten, komen voor 2/3 voor rekening van de verkoper.
    * na twee jaar en tot drie jaar na factuurdatum
    de kosten van reparatie of vervanging, met inbegrip van overige kosten, komen voor 1/3 voor rekening van de verkoper. Het recht op vervanging komt de afnemer niet toe voor zover het gebrek redelijkerwijs is te herstellen.
  3. De datum voor indiening van de klacht is beslissend voor toepassing van bovengenoemd systeem.
  4. Indien door de fabrikant garantie wordt gegeven aan de verkoper geldt deze ook voor de afnemer. 5 Onoordeelkundige behandeling of onvoldoende zorg voor de geleverde goederen sluit elke reclame uit en doet garanties vervallen.
Artikel 4 Reclames
Onder reclames wordt verstaan alle grieven wegens de hoedanigheid van de geleverde goederen en materialen. Reclames kunnen door de afnemer slechts geldend worden gemaakt binnen veertien dagen na ontvangst van de goederen. Indien indiening binnen deze termijn redelijkerwijs niet mogelijk is, geldt de termijn van veertien dagen vanaf het moment dat het gebrek is geconstateerd.

Artikel 5 Aanbetaling
De verkoper die deelnemer is aan Interieur Waarborg is gerechtigd bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van maximaal 25% te vragen van de koopsom.

Artikel 6 Garantieregeling Interieur Waarborg
De garantie geldt alleen in die gevallen waarbij producten zijn gekocht bij afnemers, aangesloten bij Interieur Waarborg. De regeling is alleen van toepassing als er sprake is van een wettelijk geldige overeenkomst.

Artikel 7 Geschillenregeling
  1. Geschillen kunnen zowel door de afnemer als door de verkoper voorgelegd worden aan de Geschillencommissie.
  2. Een geschil wordt pas door de Geschillencommissie in behandeling genomen indien de afnemer zijn klacht eerst aan de verkoper heeft voorgelegd.
  3. Uiterlijk drie maanden nadat de klacht aan de verkoper is voorgelegd, dient het geschil schriftelijk bij de commissie te worden ingediend.
Artikel 8 Bindend advies
  1. De Centrale bond van Woninginrichters zal het bindend advies van de Geschillencommissie overnemen. Indien de deelnemer niet binnen de gestelde termijn aan zijn verplichtingen voldoet, zal het bindend advies ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd.
  2. Voor bovenstaande dient de afnemer een schriftelijk beroep te doen bij de Centrale bond van Woninginrichters.