| | Hoogste tijd om het bizarre Nederlandse gedoogbeleid voor softdrugs af te |
| | schaffen. Het besluit van Bergen op Zoom en Roosendaal om de coffeeshops |
| | binnen hun grenzen te sluiten, is een belangrijke stap. |
| | Het is begrijpelijk dat die gemeenten af willen van de dagelijkse overlast van |
5 | | duizenden, vooral Belgische en Franse, drugstoeristen. Jaarlijks gaat het om 1,2 |
| | miljoen bezoekers. |
| | |
| | Naast de overlast op lokaal niveau zijn er overduidelijke gevaren voor de |
| | volksgezondheid. Door verbeterde kweekmethoden zijn softdrugs allesbehalve |
| | soft: de werkzame stof is al snel vier tot vijf keer zo sterk als vroeger. In de |
10 | | praktijk is vaak sprake van regelrechte harddrugs. |
| | Zoals het tijdschrift Elsevier al jaren benadrukt, zijn er daarnaast veel andere |
| | redenen om het oogluikend toestaan van de handel in softdrugs te staken. De |
| | grootschalige teelt van Nederwiet is, net als vaak de verkoop, in handen van de |
| | georganiseerde misdaad. Het merendeel van de oogst is bovendien bestemd |
15 | | voor het buitenland. |
| | |
| | Een logische volgende stap is het sluiten van alle coffeeshops. Anders |
| | verplaatst de ellende zich naar andere gemeenten. Ook moet de grootschalige |
| | handel hard worden aangepakt. |
| | |
| | De afspraak van de regeringspartijen CDA en PvdA om tijdens deze |
20 | | kabinetsperiode niets te doen aan het drugsbeleid, is onhoudbaar. Een |
| | meerderheid van de Tweede Kamer wil terecht af van de bestaande situatie. |
| | Gedogen en daarmee de andere kant opkijken, is schadelijk. Het wordt tijd dat |
| | ook het kabinet die werkelijkheid onder ogen ziet. |