Na schooltijd zit je met een aantal leerlingen uit je klas na te praten over de tekst Planten met pit. De biologiedocent heeft jullie onlangs al eens gezegd dat alle brommerrijders van de school maar eens moeten overgaan op biobrandstof. Want de gewone benzine wordt langzamerhand schaars. Er is dichtbij de school een benzinestation waar je die biobrandstof voor brommers kunt kopen. Volgens de docent wordt het tijd op school een actie over dit onderwerp te beginnen. De brommerrijders waren het niet zo maar met hem eens: er is volgens hen olie genoeg in de wereld. Vooral op zee zijn er nog veel olievelden aan te boren. Jullie praten erover of de docent gelijk heeft. Die biobrandstof is duurder dan gewone benzine. Kan de motor van de brommer er wel tegen? En rijdt de brommer dan net zo hard als op gewone benzine? Jij stelt ook de vraag of boeren biobrandstof moeten gaan produceren in plaats van voedselproducten. Jij raakt geïnteresseerd in het onderwerp, want jij hebt zelf ook een brommer. Wat is erop tegen om biobrandstof te gaan gebruiken als dat ook voor het milieu beter is? Het betekent ook werkgelegenheid voor de boeren. Jij besluit een artikel voor de website van de school te schrijven. Op de website is een Leerlingenrubriek, waarin leerlingen activiteiten kunnen aankondigen en meningen kunnen uiten. Door dat artikel kan duidelijk worden, hoe er over het onderwerp wordt gedacht op school. |
Schrijf in de uitwerkbijlage een artikel voor de website over bio-energie. Gebruik
hierbij bovenstaande informatie en de inhoud van de tekst Planten met pit.
Je besteedt alleen aandacht aan de volgende punten: