Jij bent lid van de leerlingenraad van jouw school. In de lessen op jouw school
wordt veel gebruik gemaakt van computergames. Niet alle ouders begrijpen dat
gebruik. Sommigen van hen denken dat de school de leerlingen alleen maar
zoet houdt met spelletjes. Het bestaan van deze misverstanden is voor de
leerlingenraad aanleiding om het gebruik van computergames op een avond aan
de orde te stellen.
Tijdens een bespreking in de leerlingenraad wordt gezocht naar mogelijke
onderwerpen voor deze avond. Jullie willen voorbeelden laten zien van
gametoepassingen die volgens jullie nuttig in de les zijn. Er zijn nabootsingen
van situaties in garages, die bij voertuigentechniek kunnen worden gebruikt. Er
bestaan nabootsingen van rampen op de computer, die zo realistisch zijn, dat
leerlingen er goed mee kunnen oefenen. Ook voor aardrijkskunde en economie
bestaan dergelijke nabootsingen, bijvoorbeeld van de werking van een sluis of in
de vorm van een bedrijfssimulatie.
Jij krijgt de opdracht om namens de leerlingenraad een brief te schrijven naar
een uitgever van een aantal zogenaamde “serious games”. Iemand kent een
oud-leerling van de school, die toevallig ook directeur is van een uitgeverij. Hij
weet dus al om wat voor school het gaat. Je moet in je brief het doel van de
avond benadrukken, namelijk dat ouders een positief gevoel over “serious
games” moeten krijgen. De uitgever moet de ouders duidelijk maken, dat deze
computergames geen spelletjes zijn om de tijd te doden.
Schrijf een brief naar de uitgeverij Onderwijs en Gaming, ter attentie van de
uitgever, de heer Jan de Vries. Bedenk zelf een volledig adres van de uitgeverij.
Nodig De Vries uit om te komen spreken op de thema-avond. Dateer de brief op
2 februari 2011. Ga in de brief verder in op de volgende punten: