Background image

terug

Vraag 26

Jij bent lid van de leerlingenraad van jouw school. In de lessen op jouw school wordt veel gebruik gemaakt van computergames. Niet alle ouders begrijpen dat gebruik. Sommigen van hen denken dat de school de leerlingen alleen maar zoet houdt met spelletjes. Het bestaan van deze misverstanden is voor de leerlingenraad aanleiding om het gebruik van computergames op een avond aan de orde te stellen.
Tijdens een bespreking in de leerlingenraad wordt gezocht naar mogelijke onderwerpen voor deze avond. Jullie willen voorbeelden laten zien van gametoepassingen die volgens jullie nuttig in de les zijn. Er zijn nabootsingen van situaties in garages, die bij voertuigentechniek kunnen worden gebruikt. Er bestaan nabootsingen van rampen op de computer, die zo realistisch zijn, dat leerlingen er goed mee kunnen oefenen. Ook voor aardrijkskunde en economie bestaan dergelijke nabootsingen, bijvoorbeeld van de werking van een sluis of in de vorm van een bedrijfssimulatie.
Jij krijgt de opdracht om namens de leerlingenraad een brief te schrijven naar een uitgever van een aantal zogenaamde “serious games”. Iemand kent een oud-leerling van de school, die toevallig ook directeur is van een uitgeverij. Hij weet dus al om wat voor school het gaat. Je moet in je brief het doel van de avond benadrukken, namelijk dat ouders een positief gevoel over “serious games” moeten krijgen. De uitgever moet de ouders duidelijk maken, dat deze computergames geen spelletjes zijn om de tijd te doden.

Schrijf een brief naar de uitgeverij Onderwijs en Gaming, ter attentie van de uitgever, de heer Jan de Vries. Bedenk zelf een volledig adres van de uitgeverij.
Nodig De Vries uit om te komen spreken op de thema-avond. Dateer de brief op 2 februari 2011. Ga in de brief verder in op de volgende punten:

  1. jezelf voorstellen: naam, leeftijd, schoolsoort
  2. de aanleiding voor het schrijven van deze brief
  3. de reden waarom juist deze uitgeverij is aangeschreven
  4. het doel van de avond
  5. de reden van dit doel
  6. vraag om enkele games te komen demonstreren
  7. vraag om drie onderwerpen te kiezen uit: voertuigentechniek, rampen, aardrijkskunde en economie
  8. uitleg van het belang van serieuze games
  9. vraag naar kosten van de uitgever voor deze avond
  10. een verzoek om een spoedig antwoord.